著者
西田 寛子 久我 直人
出版者
一般社団法人 日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.42, no.2, pp.167-182, 2018-10-30 (Released:2018-10-30)
参考文献数
18
被引用文献数
5

本研究の目的は,生徒の自律的な学びを生み出す主要な要素を組み込んだ英語科学習指導プログラムを開発し,その効果を検証することを通して,自律的な学習者の効果的な育成の在り方について検討することである. この目的を達成するための研究課題として,①生徒の自律的な学びを生み出す主要な要素を組み込んだ英語科学習指導プログラムを開発すること,②開発したプログラムの効果性を検証すること,とした. 研究を進めるにあたっては,自己調整学習の理論に基づいて,自律的な学習者育成のための主要な要素である「メタ認知」「動機づけ」「学習方略の獲得」を促進する英語科学習指導プログラムを開発し,中学1年生に導入するとともに,その効果の検証を行った. その結果,本プログラムは,上記3つの要素が効果的に作用し,自律した学びを生み出す一定の効果が検証された.
著者
久我 直人
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 (ISSN:18807194)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.144-159, 2011

The purpose of this study is to examine the applicability and the effect of "the Autonomously?Integrated?Organization(AIO)theory of teachers". For the purpose, I introduced this program into the organization of school. In addition, I inspected the application and the result on the construction of organized intention and the educational improvement. The results by qualitative and quantitative analysis were the following : 1)"the utonomously?Integrated?Organization(AIO)theory of teachers" was applicable to the organization of school 2)"the Autonomously?Integrated?Organization(AIO)theory of teachers" constructed organized intention formation and collaboration. 3)"the Autonomously?Integrated?Organization(AIO)theory of teachers" produced educational improvement.