著者
内山 俊朗 京谷 実穂 中森 志穂
出版者
日本感性工学会
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
vol.8, no.3, pp.749-758, 2009-02-28 (Released:2016-01-25)
参考文献数
6
被引用文献数
1 1

This study verified how timing of sound effects affects the user's operation performance with interactive content, such as computer games. We conducted an experiment to test the hypotheses that (1) operation performance is slightly degraded if the sound effects lag behind the visual beat with “good” timing and (2) operation performance is substantially degraded if the sound effects lag behind the visual beat with “bad” timing, where the “visual beat” in interactive content is the repetition of periodic visual accents in visual images. Our findings indicate that a delayed timing of sound effects degrades the operation performance, but the degradation depends not only on the degree of delay of the sound effects, but also on how in tune the sound effects are with the visual beat.
著者
内山 俊朗 鎌谷 崇広 京谷 実穂 鈴木 彩乃 鈴木 健嗣
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究作品集 (ISSN:13418475)
巻号頁・発行日
vol.16, no.16, pp.30-33, 2011-03-30

beacon(ビーコン)はパーソナル化の傾向にある従来のデジタル楽器とは違い、人が集まり体を動かしながら音を奏でることができる空間を生み出す新しいプロダクトです。誰でも気軽に楽しめるという性質と、練習と創意工夫によって新たな芸術表現へとつながる性質を併せ持っています。音楽によって、人と関わりを持つ場を提供することを目的とし、学校教育、レクリエーション、フィットネス、リハビリテーション、新しいゲーム、競技、新しい芸術表現などのシーンで利用されることを想定しています。