著者
伊藤 美智子 白井 麻子
出版者
公益社団法人 日本女子体育連盟
雑誌
日本女子体育連盟学術研究 (ISSN:18820980)
巻号頁・発行日
vol.31, pp.19-33, 2015

本研究は,体育系大学生265名に知的障害者(ダウン症者6名,自閉症者1名,知的障害を伴う肢体不自由者1名)とその母親,弟妹をメンバーとするダンスグループの公演を客席で鑑賞させて,どのようなことを享受したのかを3種類のアンケートを実施して明らかにした。その結果,下記のような事が明らかになった。①作品の特徴を的確に捉えていた。②律動性に溢れた公演であったという印象を強くもっていた。女子の方が高い評価をする傾向があった。③自由記述による感想は,『感情』 『ダンス・作品』 『経験』 の3つの上位カテゴリーにまとめられ,その下位カテゴリーとして 『感情』 〈楽しい〉〈ヒーリング〉〈陶酔感〉,『ダンス・作品』〈表現性〉〈一体感〉,『経験』〈新奇性〉〈勉強になった〉〈今後に活かす〉にまとめられた。対象者が享受したものは,①ダンスそのものの学習,②ダンスを通じた特別な教育的支援を必要とする生徒への支援者・指導者としての学習,③社会における障害者の活動に関する理解についての学習に大別できた。また,ダンス教育における鑑賞学習の教育的意義について示唆を得ることができた。
著者
大塚 光雄 伊藤 美智子 伊藤 章
出版者
日本体育科教育学会
雑誌
体育科教育学研究 (ISSN:13428039)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.1-18, 2011-03-25 (Released:2013-03-26)
参考文献数
38

The effects of two methods of teaching elementary school 6th graders in a hurdle class were compared in the present study. One is a new teaching method which emphasizes jump over hurdles high and long. The other is a general teaching method which emphasizes hurdle clearance movement. The former refers to jumping over hurdles, trailing the back leg parallel to the trunk and to run in a three-stride rhythm. This method was used in experimental group (13 boys and 8 girls). The latter refers to stepping over the hurdles as low as possible, trailing the back leg parallel to the ground and to run in a three-stride rhythm if students can. This method was used in control group (13 boys and 8 girls). Each class comprised 6 days. The effects were assessed as pre- and post-test performance in 40-meter hurdle races filmed with six cameras. We analyzed measurement items in hurdling and interval run movements and time required to finish the race. The main findings were as follows. 1) All of the students in experimental group (p< 0.001) and 80% students in control group (p< 0.05) improved hurdle records in the post-test. 2) Post-test hurdling velocity in both groups significantly increased, while interval run velocity significantly increased in the experimental group. 3) Both hurdling and take-off distances significantly increased in the experimental group in the post-test. 4) Post-test hurdle clearance time in the control group significantly decreased. These findings suggested that the new method of teaching is effective in improving all of their hurdle records, and fundamental ability to repeat run and jump in turn without hitting hurdles.