著者
水上 雅博 杉山 弘晃 有本 庸浩 東中 竜一郎 光田 航 小林 哲生
出版者
一般社団法人 人工知能学会
雑誌
人工知能学会論文誌 (ISSN:13460714)
巻号頁・発行日
vol.38, no.3, pp.B-MA2_1-14, 2023-05-01 (Released:2023-05-01)
参考文献数
18
被引用文献数
2

Local governments have high expectations for dialogue systems that provide residents and visitors with dialogue on multiple tasks, such as tourist information, town office information, and daily life information. In addition, there is also an expectation for such dialogue systems to be given the personalities of characters possessed by local governments and to provide chat dialogues for residents. However, to give the personality of a character to the dialogue system, task dialogue data and dialogue manager that reflect the personality are essential. Based on the study of role play-based question-answering dialogue systems that reproduce characters, we propose a method for collecting dialogue data that enables task dialogue and a method of dialogue manager and response selection that facilitates task dialogue. We constructed a dialogue system that imitated a certain local government character using the proposed method and evaluated its effectiveness through a laboratory experiment and demonstration experiment. The results showed that our dialogue system had statistically better performance in both task-oriented dialogue and chat oriented one.
著者
東中 竜一郎 光田 航
雑誌
情報処理
巻号頁・発行日
vol.62, no.10, pp.e24-e31, 2021-09-15

人間と会話を行うコンピュータのことを対話システムと呼ぶ.スマートフォン上の音声エージェントやスマートスピーカが一般に普及し,対話システムは,より身近なものとなってきた.本稿では,ここ1年の対話システムに関する論文のサーベイに基づき,現在の対話システム研究を概観する.そして「対話システムでは今何が問題になっているのか」について述べる.
著者
光田 航 東中 竜一郎 李 廷軒 杉山 弘晃 水上 雅博 中村 竜太 安達 敬武 川端 秀寿 吉田 仙 杵渕 哲也
出版者
一般社団法人 言語処理学会
雑誌
自然言語処理 (ISSN:13407619)
巻号頁・発行日
vol.30, no.4, pp.1172-1205, 2023 (Released:2023-12-15)
参考文献数
53

本研究では,単一の人物の大規模な対話データを大規模言語モデルと組み合わせることで,対象人物を再現するチャットボット(なりきりAI)を構築した.さらに,構築したチャットボットの公開実験とそのエラー分析を行うことで,現状の到達点と問題を調査した.その結果,構築されたチャットボットは高い自然さとキャラクタらしさを持つことが明らかになった.さらに,対象人物を再現するチャットボットのエラーは,属性に関するエラーと関係に関するエラーに分けられ,また,自己に関するエラーと他者に関するエラーに分けられることが明らかになった.
著者
光田 航 東中 竜一郎 富田 準二
出版者
一般社団法人 人工知能学会
雑誌
人工知能学会論文誌 (ISSN:13460714)
巻号頁・発行日
vol.35, no.1, pp.DSI-E_1-10, 2020-01-01 (Released:2020-01-01)
参考文献数
27

Understanding the various information from user utterances is important for chat-oriented dialogue systems. However, no study has yet clarified the types of information that should be understood by such systems. With this purpose in mind, we first collected information that humans perceive from each utterance (perceived information) in chat-oriented dialogue. We then categorized the types of perceived information. The types were evaluated on the basis of inter-annotator agreement, which showed substantial agreement and demonstrated the validity of our categorization. To the best of our knowledge, this study is the first attempt to clarify the types of information that a chat-oriented dialogue system should understand from varied user utterances.