著者
倉田 香織 五十嵐 俊 南郷 栄秀 土橋 朗
出版者
Japan Society for Pharmaceutical Education
雑誌
薬学教育 (ISSN:24324124)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.2019-003, 2019 (Released:2019-11-07)
参考文献数
12

近年,Evidence-based Medicine(EBM)の実践とその教育の重要性が高まっている.本研究の目的は9ヶ月間に渡るEBM学習プログラムを通じて受講生である薬剤師にもたらされた教育効果を明らかにすることである.2016年4月から12月まで毎月1回,23名の希望者を対象にEBMの実践に必要な知識と技能を学習するためのワークショップ形式の研修会を開催した.EBMの実践に関する自己評価を,研究開始時,研修中,研修終了時および研修後の計4回実施して比較検討した.研修開始後の総学習時間に変化はないが,医学文献の閲覧時間は増加した.EBM教育を受けることで,医学文献に対する抵抗感が緩和されたものと考えられる.さらに,日常業務での疑義照会や処方提案の場面で,エビデンスを共有し意志決定する試みを経験していた.研修終了後も,EBMの実践に必要な知識と技能を維持していることが明らかとなった.
著者
南郷 栄秀
出版者
一般社団法人 日本内科学会
雑誌
日本内科学会雑誌 (ISSN:00215384)
巻号頁・発行日
vol.106, no.12, pp.2545-2551, 2017-12-10 (Released:2018-12-10)
参考文献数
14

エビデンスに基づく医療(evidence-based medicine:EBM)が提唱され四半世紀.その言葉は浸透したが,誤解も多い.EBMはエビデンスを盲信するものではない.エビデンスを踏まえたうえで,患者の病状や周囲を取り巻く環境,患者の価値観,医療者の臨床経験を考慮し,一人ひとりの患者でベストな診療を行う,個別化医療のツールである.患者や家族がエビデンスを理解し,自ら診療上の決断が下せるような支援が必要である.
著者
南郷 栄秀 田中 雄二郎
出版者
Tokyo Medical and Dental University (TMDU)
雑誌
Journal of Medical and Dental Sciences (ISSN:13428810)
巻号頁・発行日
vol.57, no.1, pp.109-118, 2010 (Released:2016-09-26)
参考文献数
30

BACKGROUND: The effect of multidisciplinary education on clinical decision making by medical students is not well known. METHODS: Twenty of fourth, fifth or sixth year medical students were randomly assigned to multidisciplinary groups (MultiG, n = 7) with two medical, pharmacy and nursing students or medical student groups (MedG, n = 10) with six medical students only and given a two-day PBL program using evidence-based medicine (EBM) methodology. The main outcome measure is clinical decision making by medical students for the case, measured by a 100 mm visual analog scale (VAS). Additional patient information requested and self-evaluation of the PBL program were also measured. RESULTS: Correct answers to assess clinical epidemiology knowledge increased significantly in both groups (4.1 to 9.9 points in MultiG, p < 0.001: 3.6 to 9.7 points in MedG, p = 0.002), while scores at baseline and post-program were not significantly different. The number of additional patient information cards requested was not significantly different (p = 0.10). After the program, the VAS for clinical decision making was significantly different (54 mm and 89 mm, p = 0.013), although preprogram values for both groups were similar. CONCLUSION: Pharmacy and nursing students may have potential to change the clinical decision making by medical students.