著者
神山 夏実 古屋 光一
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
日本科学教育学会研究会研究報告
巻号頁・発行日
vol.34, no.5, pp.5-8, 2020

<p>本研究では,第5学年の内容「天気の変化」の学習を終えた小学校高学年(5・6年生)19名に対して雲を見分けるための授業を開発し,実践を行い,授業で扱った雲を見分けることができるようになったのか実験をした.今回授業で扱った雲は4種類(すじ雲・うろこ雲・かみなり雲・あま雲)とした.この4種類を選んだ理由として,それぞれ雲の形や大きさが異なる雲であるため学習後に簡単に見分けることができると考えたからである.1単位時間(45分)の授業で小学校高学年(5・6年生)19名が雲を見分けることができるようにするために,分かりやすいような授業構成や内容を工夫し,効果的な学習ができるようにした.その結果,授業の前後で比較を行うと,対象児童19人中18人が4種類の雲を見分けることができるようになった.また4段階の確信度調査を同時に行うと授業後では,19人全員が4(とても自信がある)や3(自信がある)と回答した.このことから授業によって自信をもって雲を見分けられるようになったことが明らかになった.</p>
著者
長瀬 諒麻 古屋 光一
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.40, no.4, pp.314-324, 2016 (Released:2017-02-02)
参考文献数
7

In this study, we conducted a questionnaire survey using the instrument SUMS to consider the support appropriate for the classroom by typifying the tendencies of junior high school students’ understanding of scientific models. Firstly, a factor analysis was performed to reveal the factors determining students’ understanding of scientific models. Secondly, these factors were examined whether they are reasonable scientific models. Thirdly, on the basis of factor scores obtained from the factor analysis, a cluster analysis was performed to typify the tendency of students’ understanding of scientific models. As a consequence, the following findings were gained:(1) The factor analysis showed that the following five factors were extracted: “Models as multiple representations” “Models as exact replicas” “Models as explanatory tools” “Uses of scientific models” “The changing nature of models”(2) The five factors of students’ understanding of scientific models were examined as to whether those are reasonable scientific models. As a result, factors other than “Models as exact replicas” were judged to be proper scientific models.(3) Cluster analysis based on factor scores indicated four groups. We proposed forms of support in accordance with the characteristics of these groups.