著者
吉良 悠吾 尾形 明子 上手 由香
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.68, no.1, pp.11-22, 2020-03-30 (Released:2020-05-01)
参考文献数
41
被引用文献数
7

本研究は,ソーシャルスキルの階層性を考慮し,認知や情動面のスキルも測定できる「成人用ソーシャルスキル自己評定尺度」が青年に適用可能であることを確認した上で,項目反応理論を用いて短縮版尺度を作成し,その短縮版尺度を用いて,具体的な対人場面におけるスキルである対人スキルと,それらを発揮する基となる,汎状況的な認知・情動・行動スキルであるコミュニケーション・スキルとの関連性を検討することが目的であった。多母集団因子分析によって,青年のソーシャルスキルを同様の因子構造で測定できることを確認した上で,項目反応理論を用いて35項目であった項目数が20項目となる短縮版尺度を作成した。また,階層的重回帰分析の結果,対人スキルの発揮のためには,自分の意思を相手に伝えるための行動スキルだけでなく,認知や情動面のスキルも重要であること,その関連性は対人スキルの種類によって異なることが示された。したがって,青年のソーシャルスキルを高めるためには,対人スキルの種類に合わせて,認知や情動面のスキルを含めた訓練が有効であることが示唆された。
著者
吉良 悠吾 尾形 明子 上手 由香
出版者
一般社団法人 日本認知・行動療法学会
雑誌
認知行動療法研究 (ISSN:24339075)
巻号頁・発行日
vol.44, no.3, pp.137-146, 2018-09-30 (Released:2019-04-05)
参考文献数
37

本研究の目的は、高校生の抑うつとソーシャルスキルの行動スキルとの関連性について、相手の行動の意図を読み取る解読スキルや、対人場面において生じる感情をコントロールする感情統制スキルといった、ソーシャルスキルの認知過程スキルが調整効果を持つかどうかを検討することであった。高校1年生を対象に質問紙調査を行い、有効回答が得られた184名について階層的重回帰分析を行った結果、感情統制スキルが低ければ、主張性スキルが高いほど抑うつが高かった。また、解読スキルが低ければ、関係性を築くスキルが高いほど抑うつが低く、解読スキルが高ければ、関係性を維持するスキルが低いほど抑うつが高いことが示された。このことから、高校生の抑うつの低減のためには、主張性スキルとともに感情統制スキルを身につける必要があることや、解読スキルの高い生徒が持つ他者の反応を気にする傾向が、行動スキルの抑うつ低減効果を弱める可能性が示唆された。
著者
神原 広平 吉良 悠吾 尾形 明子
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
雑誌
広島大学心理学研究 (ISSN:13471619)
巻号頁・発行日
no.18, pp.45-53, 2019-03-31

Preventative interventions for depression in high school students are often targeted to cognitive-behavioral factors, such as maladaptive cogitation, inadequate social skills, or rumination. Although previous research has revealed that cognitive-behavioral factors are important for reducing depression, there is little evidence regarding the factors that most effectively predict increased depression in high school students. Therefore, we sought to identify the most predictable long-term cognitive-behavioral factors in depression by comparing these three factors. We conducted a 1-year two-wave longitudinal questionnaire survey with 51 high school students. The results revealed that only rumination predicted depression after 1 year, but the predictive effect was relatively small. Moreover, maladaptive cognition and social skills, which are usually targeted by prevention intervention, did not account for increased depression. The current findings suggest that it would be valuable for future studies to further clarify which factors affect depression among high school students.