著者
土井 冬樹
出版者
ニュージーランド学会
雑誌
ニュージーランド研究 (ISSN:18815197)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.7-22, 2023 (Released:2023-11-27)

Māori haka is widely known as a war dance or a war cry, partly because of how it is performed by the All Blacks, the national rugby team of New Zealand, before each game of rugby. This paper examined how haka is and was presented to the public in the past and present. During World Wars I and II, the haka performance was designed to convey the message that “Māori is the warrior” to encourage Māori to serve as soldiers, so they could gain equal rights as mainstream New Zealanders or Pākehā. After World War II, Māori people started indigenous movements that allowed Māori people to realise or reaffirm that the words of the haka and the history of the haka are significant. Therefore, these days, Māori people have a tendency to criticise non-Māori performing haka because they believe non-Māori do not appropriately represent Māori tribal history and ancestors. In this way, we can observe the shift of emphasis on the value of performing haka from one of display of masculinity to one of cultural importance.
著者
土井 冬樹
出版者
日本文化人類学会
雑誌
日本文化人類学会研究大会発表要旨集 日本文化人類学会第55回研究大会 (ISSN:21897964)
巻号頁・発行日
pp.B16, 2021 (Released:2021-10-01)

先住民の文化は当該先住民によってのみ利用できるとする考え方がある一方、主流派と先住民の二つの文化を尊重する二文化主義体制をとったニュージーランドでは、国家的な組織の一つである警察が、先住民マオリの踊りであるハカに取り組むようになった。本発表では、他者による文化の利用を嫌うマオリが、警察によるハカの実践をどのように許容しているのか考察する。