著者
土屋 太祐
出版者
新潟大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2013-04-01

唐末福建の雪峰教団は雪峰系と玄沙系という二つの系統に分裂していった。その背景には思想的な原因があり、玄沙―法眼系の禅僧は個人を超越し、世界に充満する仏性の体得を目標とした。これは唐代禅の思想的営為の一つの結論といえる。また北宋代の禅僧である契嵩は、その著書『輔教編』で、当時の排仏論から仏教を護るため、仏教が社会秩序の維持に貢献しうることを主張した。その論理体系においては、社会秩序を維持する手段として「因果応報」の観念が重視された。また仏教の他教に対する優位性として実践性を重視した。これは無事禅批判の先駆けとなるものであった。
著者
土屋 太祐
出版者
日本印度学仏教学会
雑誌
印度學佛教學研究 (ISSN:00194344)
巻号頁・発行日
vol.67, no.2, pp.777-783, 2019

<p>The phrases "it is difficult to continue" (相続也大難) and "the blood lineage is not interrupted" (血脈不断) are found in the <i>Biyan lu</i> 碧巌録, one of the most important works of <i>gong'an</i> Chan 公案禅 during the Song dynasty. These phrases came from the sayings of two patriarchs of the Cao-Dong 曹洞 lineage, Dongshan Liangjie 洞山良价 and Caoshan Benji 曹山本寂. There is a possibility that these phrases had been passed down in the traditions of the Cao-Dong lineage. These phrases show that, when interpreting <i>gong'an</i>, the <i>Biyan lu</i> had a tendency to show an appreciation of monks changing their positions constantly and developing questions and answers without interruption. In this interpretative perspective, emphasis is placed on skillfully preserving the flow of dialogue, and individual phrases of a <i>gong'an</i> are not interpreted on the basis of their inherent meaning. This is one of the reasons that the <i>Biyan lu</i> is difficult to understand.</p>