著者
白楽 ロックビル 福田 沙織 堀田 のぞみ
出版者
国立研究開発法人 科学技術振興機構
雑誌
情報管理 (ISSN:00217298)
巻号頁・発行日
vol.51, no.1, pp.11-29, 2008 (Released:2008-04-01)
参考文献数
15

科学研究者の不祥事を実証的に研究する基盤として,日本の最近21年間(1987年~2007年)の「研究者事件データベース」を構築中である。そのデータベースに基づく分析を試み,改善策を提言する。まず,「研究者の不祥事」は「行為」→「漏えい」→「報道」→「確立」の4段階を経ることを明確にした。その過程で,マスメディアは重要な役割を果たしている。また,不祥事をなくすための政府,学協会の対策はおざなりに思えるが,根本的には,日本の科学者の閉鎖的価値観,形式に終始する行政,権力にすり寄る御用学者,などの旧弊な構造と文化風土を改善しなくてはならない。突破口の例として,各大学の理工系学部に科学技術文化学研究室を設置する提言にまとめた。科学研究者の現場の声を政策に生かす仕組みが必要である。
著者
植竹 紀子 堀田 のぞみ 垣内 康孝 千葉 和義
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.41, no.2, pp.268-277, 2017 (Released:2017-07-15)
参考文献数
15
被引用文献数
1

In the science section of the Japanese course of study, there are four “fields”, i.e. “matter (particle)”, “energy”, “life” and “the earth”, and these fields consist of by many “units” containing scientific knowledge or concepts which should be understood by pupils. To classify scientific papers written by pupils, we identified the scientific knowledge or concepts used by pupils in their scientific papers. When the scientific knowledge or concept in the scientific paper were found in the unit of the Japanese course of study, we determined the papers to be related to that unit. Using 102 papers from the Japanese science contest (Shizekon) from 2006 to 2011, we found that some pupils used scientific knowledge or concepts which were scheduled to be learned later in elementary or junior high schools. Many papers (72%) were classified as the “life” field. On the other hand, only 35% of the units in “the earth” field were found in the papers examined. Most of the papers (82%) were related to two or more units or fields. Because teachers are expected to show pupils the relationships between units to improve their understanding of science, these scientific papers may be useful for teachers to develop their teaching materials.