著者
"大倉 充/塩野 充/橋本 禮治" "オオクラ ミツル/シオノ ミツル/ハシモト レイジ" "Ohkura Mitsuru/Shiono Mitsuru/Hashimoto Reiji"
雑誌
岡山理科大学紀要. A, 自然科学
巻号頁・発行日
vol.30, pp.319-327, 1994

"Handwritten HIRAGANA characters are classified according to whether they have DAKUTEN (or HAN-DAKUTEN) or not by the 3-layer neural networks. The input data to the networks is 25-dimensional local mesh-feature extracted from an original character pattern. The numbers of units of three layers are 25 (input-layer), 25 (hidden-layer) and 2 (output-layer). The numbers of training and unknown samples used in a classification experiment are 6900 and 5000,respectively. The average classification rate of 94(%) for the unknown samples is obtained."
著者
東 恒人 大倉 充 宮沢 一哲 藤田 和人
出版者
日本シミュレーション学会
雑誌
シミュレーション (ISSN:02859947)
巻号頁・発行日
vol.23, no.2, pp.134-141, 2004-06-15
被引用文献数
3

In this paper, the wind ripple phenomenon; specifically, its generation, growth, disappearance, and ripple pattern, are described by reference to two parameters for a small-scale region consisting of 200×200 cells, in consideration of only the saltation and surface creep of sand. The first parameter is a coefficient allocated in a region measuring 3×3 cells, and its influence on a wind ripple pattern is clarified. The second parameter incorporates shear stress, the volume that sand jumps, the volume that sand rolls, and processing frequency. The influence of these parameters on the generation, growth, and disappearance of wind ripple is clarified.
著者
島田 英之 島田 恭宏 大倉充
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.47, no.12, pp.3392-3401, 2006-12-15

近年,コンピュータにより高品質の毛筆書体をリアルタイムに筆記する研究例が報告されているが,現実の筆記環境と異なる方法で筆記するために,対話性が十分とはいえない.本論文では,筆者らが構築した仮想書道システムについて述べる.ユーザは,3 次元位置センサを内蔵した毛筆でスクリーン上に直接筆記し,実際の毛筆,仮想的な半紙や硯など,現実の書道とほぼ同じ作業環境のもとで,仮想的な書道を体験できる.毛筆が触れた場所に正確に筆跡を生成できるようにシステムをキャリブレーションし,実際の毛筆で筆記した筆跡の実測値に基づいて筆跡を生成する.これにより,毛筆が触れた場所に,実際に毛筆で筆記した場合と同じ太さの筆跡を表示できるので,手本をなぞる初歩的な書写練習も可能となった.また,毛筆の空間的な挙動をモニタし,墨の滴りや飛び散りなどの視覚効果も表現した.この結果,年齢を問わず簡単に操作でき,かつ多様な表現が可能なシステムを構築したので報告する.
著者
島田 英之 島田 恭宏 大倉充
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.47, no.12, pp.3392-3401, 2006-12-15
被引用文献数
4

近年,コンピュータにより高品質の毛筆書体をリアルタイムに筆記する研究例が報告されているが,現実の筆記環境と異なる方法で筆記するために,対話性が十分とはいえない.本論文では,筆者らが構築した仮想書道システムについて述べる.ユーザは,3 次元位置センサを内蔵した毛筆でスクリーン上に直接筆記し,実際の毛筆,仮想的な半紙や硯など,現実の書道とほぼ同じ作業環境のもとで,仮想的な書道を体験できる.毛筆が触れた場所に正確に筆跡を生成できるようにシステムをキャリブレーションし,実際の毛筆で筆記した筆跡の実測値に基づいて筆跡を生成する.これにより,毛筆が触れた場所に,実際に毛筆で筆記した場合と同じ太さの筆跡を表示できるので,手本をなぞる初歩的な書写練習も可能となった.また,毛筆の空間的な挙動をモニタし,墨の滴りや飛び散りなどの視覚効果も表現した.この結果,年齢を問わず簡単に操作でき,かつ多様な表現が可能なシステムを構築したので報告する.In recent years several methods to generate oriental calligraphic characters are proposed. However, because of unnatural way for drawing (e.g., drawing on a tablet with a pen) these methods are not enough to draw interactively. In this paper we propose a virtual calligraphy system with a real Chinese brush. While a user draws at a screen by Chinese brush with build-in six-degree-of-freedom sensor, the calligraphic handwriting is displayed at same place of drawing. Our system is calibrated by using actual survey of real handwriting and can display handwriting on a screen accurately, therefore the user can practice calligraphy. And also we expressed the situation of dripping and scattering effects of India ink from a brush. As a result any people can perform calligraphy easily with various expression by our system.