著者
大津 耕陽 福島 史康 高橋 秀和 平原 実留 福田 悠人 小林 貴訓 久野 義徳 山崎 敬一
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.59, no.11, pp.2019-2029, 2018-11-15

近年さかんに行われているアイドルのライブにおいては,演者の演技に対し観客が「応援」という形で参加することにより,会場をともに盛り上げていこうとする様子が見られる.本稿では,アイドルのライブにおける演者の演技・それに対する観客の応援を振動・光に変換し,双方向に伝達しあうことで,演者・観客間の双方向インタラクションを拡張するライブ支援システムを提案する.提案手法を実現するために,応援したいメンバの演技をリアルタイムに観客の持つデバイスに振動・光として提示する機能,観客が自身の持つデバイスを振ることで光として応援を可視化して演者側に伝達する機能の2つを持つシステムを開発した.実際のライブ環境下において実験を行い,演者の動きの情報を観客に伝達することで応援したいメンバと観客の間の一体感が高まることを確認した.また,デバイスの振りの情報に基づいて観客の応援の大きさを演者の衣装に提示することによって,応援したい特定のメンバと観客間の一体感に加えて,特定のメンバを応援する観客同士の一体感が高まることを確認した.
著者
大津 耕陽 西田 勇樹 木内 敬太 林 勇吾
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.24, no.4, pp.285-300, 2022-11-25 (Released:2022-11-25)
参考文献数
21

Although many chatbot applications have been proposed to support mental health care, the effective interaction design for chatbots to assist positive thinking for problem-solving without relying on the content of individual consultation is not clear. In this paper, we developed a chatbot application that can perform conversation tasks based on the Miracle Question, a method of the solution-focused approach. Then we validated that solution-focused interactive task on chatbot helps improve well-being index and active behavior. As a result, the results did not confirm that the proposed conversation task significantly improved the scores on each scale. However, when compared to existing tasks for behavior activation support, the proposed task tended to have a positive effect on improving well-being scores. Our finding has implications for the methodology and difficulties in supporting personal problem-solving based on minimal design.
著者
大津 耕陽 泉 朋子
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.24, no.4, pp.301-314, 2022-11-25 (Released:2022-11-25)
参考文献数
18

Conversational agent that anthropomorphizes daily items could be a useful means of drawing the user’s attention to the object and providing effective guidance. However, many previous attempts have focused on physical robotization, and it is not clear how the introduction of linguistic anthropomorphic conversations into these conversational agents will affect the user’s sense of familiarity with the objects and feeling that the objects themselves are speaking to them. We focused on four elements of anthropomorphic expression and investigated how adding these elements to plain text changes the way humans perceive machine and non-machine artifacts. As a result, it was clarified that when anthropomorphic elements is added to the text, it become easier to perceive the object itself is speaking and enhances feelings of attachment and familiarity. This tendency is significantly seen in the younger generation.