著者
宮崎 剛司 北原 晃輔 岡島 寛 松永 信智
出版者
一般社団法人 システム制御情報学会
雑誌
システム制御情報学会論文誌 (ISSN:13425668)
巻号頁・発行日
vol.31, no.7, pp.274-280, 2018-07-15 (Released:2018-10-24)
参考文献数
16
被引用文献数
1

In recent years autonomous control of automobiles has been focused on. Path-following control is an important technologies of autonomous control of automobiles. In path-following control, it is necessary to calculate an appropriate steering input and velocity input according to the shape of the target path. In previous research, the steering control and velocity control method have been achieved by formulating and solving the optimization problem using variation principle. Since the problem solvable by the two-point boundary value problem is limited, the format of the evaluation function is limited and it is difficult to explicitly consider constraints in some cases. In addition, the real-time performance of the optimization calculation is also a problem considering the implementation in the real plant. In this paper, we propose a method for accurate follow-up to the target path and appropriate velocity control according to the shape of the target path in real time by designing the velocity function as a function of the target path information and state of the plant.
著者
宮崎 剛司
出版者
旭川大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2017-04-01

本研究目的は、仮想現実を用いてヘッドマウントディスプレイを装着し臨地に近い看護体験を提案する新しい教育方法を開発して、この教材の安全性と学習効果を自律神経測定器と脳波測定器で分析することである。また、視聴後には、質問紙にて新しい教材の有用性を検証した。分析方法は、学習者をこれまでの視聴覚教材と本研究で開発した教材との2群に分けて比較した。この結果、これまでの学習方法より、本研究による教材では容易に多重課題を繰り返し学習できることを可能としながら安全性と学習効果があると示唆された。この成果は、今後さらにこのような教材の発展や応用の教育効果を確かめるひとつの指標となるだろう。