著者
小川 勤
出版者
山口大学大学教育機構
雑誌
大学教育 (ISSN:13494163)
巻号頁・発行日
no.15, pp.25-35, 2018-03

本論文は,発達障害学生がその障害特性ゆえに,他の障害者に比べて就職が難しい現状に着目し,大学から社会への移行をスムーズに行うために,従来の対処療法的な支援にプラスした支援をどのように行っていくのかについて山口大学における実践を踏まえて論じたものである。発達障害学生の移行支援については,本人の自己理解力を高めるとともに,仕事理解力を高める必要がある。自己理解力を高めるためには発達障害学生本人が自分の障害を受容し,自分でできる対処や支援方法を理解するとともに,他の支援者に適切に配慮を要請するスキル,すなわち,「セルフ・アドボカシー・スキル(自己権利擁護力,以下,SAS)」を身に付ける必要がある。また,仕事理解では単に職種・仕事内容を理解するだけではなく,本人の障害状況とのマッチングを意識した支援を行う必要がある。さらに,本論文では,学内支援組織や学外の就労支援機関と連携・協力を行いながらどのようにSASを育成していくのかについて,山口大学における実践事例を交えて解説する。また,学外の就労支援機関と連携していく際に留意するべきことを明らかにする。
著者
小川 勤
出版者
京都大学高等教育研究開発推進センター
雑誌
京都大学高等教育研究 (ISSN:13414836)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.13-24, 2010-12-01

This paper introduces a method to promote improvement of the curriculum systematically and continuously, as an example of Yamaguchi University's efforts to guarantee the quality of undergraduate education. It is necessary to restructure the curriculum including liberal arts education with specialized courses for a consistent undergraduate education. Yamaguchi University revised its Graduation Policy and Curriculum Policy that had been made six years ago to specify the system and the correspondence between subjects. Moreover, the curriculum flow chart and results evaluation system were developed. As a result of these approaches, the attitude of teachers towards a systematic match of educational improvement has changed. Moreover, the teachers came to be more interested in the curriculum.
著者
小川 勤
出版者
山口大学大学教育機構
雑誌
大学教育 (ISSN:13494163)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.1-9, 2017-03

本論文ではALは何のために導入するのかをテーマにALの本質に迫る。アクティブ・ラーニング(Active Learning:以下,AL)は今や大学教育では一般化しているが,ALには「イベント(形式知)的なAL」と批判的思考力や物事に対する多面的な見方を育成する,「深い学び(または,社会につながる学び)に結び付くAL」とがあることを明らかにする。また,深い学びや社会につながるALとなるためには協調学習等のAL的な手法を用いただけでは授業の満足度や理解度は上昇しないことを授業アンケートの結果等から明らかにする。さらに,ALの手法を利用する際の重要な観点は,ある時点の学習が「今できること」でなく,「将来の学習をどのように準備するのか」という観点が重要なこと。また,発見学習や協調学習などの形式知であるAL手法に講義という教員の経験知を必要なタイミングでブレンドすることにより,その場のリソースを使える力や自ら学習する力等を強化することができることを明らかにする。また,AL授業の増加に伴う発達障害学生への支援の必要性について論じる。
著者
木村 久雄 小川 勤 柿木 充 松本 新 濱野 翼 月橋 文孝
出版者
社団法人日本鉄鋼協会
雑誌
鐵と鋼 : 日本鐡鋼協會々誌 (ISSN:00211575)
巻号頁・発行日
vol.92, no.12, pp.748-754, 2006-12-01

Phase diagrams for the CaO-SiO_2-FeO_x-Al_2O_3 or -MgO systems at various oxygen partial pressures are necessary for the design of raw material for ironmaking, the analysis of smelting reaction and sintering process. To clarify the effect of Al_2O_3 or MgO content on the formation of melts in the sintering process is important for the development of new sinter. In this study, liquidus for the CaO-SiO_2-FeO_x-Al_2O_3 or -MgO systems at various oxygen partial pressures were observed at 1573K by using chemical equilibration technique. The liquid phase area changed with adding Al_2O_3 or MgO. The effect of the Fe^<3+>/Fe^<2+> ratio on the melting mechanism is discussed.