著者
山崎 幹泰
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.65, no.535, pp.239-245, 2000-09-30 (Released:2017-02-03)
参考文献数
41
被引用文献数
1 2

The Restration of Todai-ji Daibutsu-den in the Meiji Era began in 1891 and was completed in 1913. The design of restoration changed many times, but the last they designed "Katetsutyu", it put steels into wooden pillars and fasten steel truss. This paper introduces these designs, and analyzes the last plan based on 1) the plan of wooden truss designed by Suketaro Kagotani and others, and 2) the hoop-iron construction it was also known as Tsumakishiki-koho. It is the transitional technique in the first stage of introducing steel structures to Japan.
著者
山崎 幹泰
出版者
Waseda University
巻号頁・発行日
2003-03

制度:新 ; 文部省報告番号:甲1786号 ; 学位の種類:博士(工学) ; 授与年月日:2003/3/6 ; 早大学位記番号:新3549
著者
山崎 幹泰
出版者
一般社団法人日本建築学会
雑誌
日本建築学会北陸支部研究報告集 (ISSN:03859622)
巻号頁・発行日
no.51, pp.463-466, 2008-07-27

明治32〜大正2年まで、山中温泉へ温泉客を誘致するため、馬車鉄道が利用されていた。今回、加賀市内に当時の客車が二両、現存していることが確認された。そこで、この二両の実測を行い、同時に同鉄道に関する資料の収集を行った。二両に共通する特徴は、唐破風形の屋根、前後の扉、ロングシート型の座席であり、異なる点は車体の長さと、和風洋風の意匠の違いが見られる点である。また、御者台と台車は、ともに失われていた。
著者
山崎 幹泰
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.65, no.535, pp.239-245, 2000
参考文献数
41
被引用文献数
1 2

The Restration of Todai-ji Daibutsu-den in the Meiji Era began in 1891 and was completed in 1913. The design of restoration changed many times, but the last they designed "Katetsutyu", it put steels into wooden pillars and fasten steel truss. This paper introduces these designs, and analyzes the last plan based on 1) the plan of wooden truss designed by Suketaro Kagotani and others, and 2) the hoop-iron construction it was also known as Tsumakishiki-koho. It is the transitional technique in the first stage of introducing steel structures to Japan.