著者
松島 和男 廣瀬 敏也 関根 道昭 谷口 哲夫
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.75, no.751, pp.535-537, 2009
参考文献数
1

It is mandatory to apply a pressure relief device (PRD) on the Fuel cell vehicles to avoid explosion of high pressure hydrogen gas container when a vehicle explore to be on fire. Several hydrogen release tests were carried out to understand how the released hydrogen behaves in a vehicle fire. These tests are to analyze the release way of PRD as below. 1) The range of flame, flame temperature and the time of release when PRD effused hydrogen gas in upward direction, in downward direction, and in horizontal direction respectively. 2) The diffusion way of released hydrogen gas. 3) The effect of diffusion box which was assumed to decrease the hydrogen concentration and flow rate. The results showed that it should be avoided to release directly hydrogen gas into the air in the horizontal direction
著者
川上 貴文 廣瀬 敏也 春日 伸予 澤田 東一 小口 泰平
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. HIP, ヒューマン情報処理 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.104, no.582, pp.49-52, 2005-01-15
参考文献数
4

本研究は, 運転者の認知過程を考慮した追突防止システムの評価を検討したものである.システムは3種類を用意し, それぞれのシステムはブレーキランプに情報を提示するものである.その提示情報は(1)減速度, (2)制動力, (3)点滅による警報である.実験はドライビングシミュレータを用いて, システムを搭載した前走車の減速に伴い, 後続車の運転者が減速するものである.その結果, 制動力を提示したシステムは, 追突防止に効果が見られた.理由としては, システムが運転者の認知, 判断の時間を短縮していることが考えられる.
著者
川上 貴文 廣瀬 敏也 春日 伸予 澤田 東一 小口 泰平
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. HCS, ヒューマンコミュニケーション基礎 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.104, no.581, pp.49-52, 2005-01-15
参考文献数
4

本研究は, 運転者の認知過程を考慮した追突防止システムの評価を検討したものである.システムは3種類を用意し, それぞれのシステムはブレーキランプに情報を提示するものである.その提示情報は(1)減速度, (2)制動力, (3)点滅による警報である.実験はドライビングシミュレータを用いて, システムを搭載した前走車の減速に伴い, 後続車の運転者が減速するものである.その結果, 制動力を提示したシステムは, 追突防止に効果が見られた.理由としては, システムが運転者の認知, 判断の時間を短縮していることが考えられる.