著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.62, no.1, pp.17-31, 2015-07-01

[要約]BYDはもともと1995年深圳 に設立された電池メーカーであったが, 自動車製造の参入で事業を拡大してきた. とりわけ, 自社開発のリン酸鉄リチウム電池をベースにする電気自動車は, 安定性と一回充電で250キロ走れるなどで競合企業より競争優位をもっているため, 2008年ウォーレン・バフェットから出資を受けた. それ以来, BYDの動向は時々マスコミに報道されているが, BYD の競争戦略についての研究はほとんどされなかった. 本稿は, BYD のこれまでの歴史を踏まえた上で, 主に競争戦略を研究して求めたものである. BYDの競争戦略は, 具体的に「コストリーダーシップ」「ハイテク産業の人海戦術」「非特許技術の活用」と「垂直統合」に現れている. ただ, 近年, BYDの売上高は伸びているが, 純利益が減少しているので, このような競争戦略は持続可能かに多少の疑問が残っている. [Abstract]BYD was originally battery manufacturer which was established in 1995 in Shenzhen, but has been expanding its business in the entry of automobile manufacturing. In particular, the electric vehicle that based on self-developed lithium iron phosphate battery, because it has some advantages than competitors in such as the stability, to run 250km in a single charge and so on, Warren Buffett invested HK$1.8billon to BYD in 2008. Since then, although trends of BYD sometimes have been reported in the media, research on competitive strategy of BYD was hardly. This paper was summarized by mainly studied the competitive strategy, on which is based on the history of BYD. The competitive strategy of BYD has appeared in the "Cost leadership", "Human wave tactics of hightech industry," "Using of non-patented technology" and "Vertical integration". However, in recent years, sales of BYD is growing, but since net income is decreasing, there remains some doubt on whether such competitive strategy is sustainable.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.59, no.2, pp.363-385, 2012-12-01

[要約] 華為技術(以下, ファーウェイという)は1987年任正非によって創設された会社である。 設立当初の資本金は21000万元しかなかった。 香港から電話交換機を輸入して中国内陸の県に販売することから, ビジネスの道を辿りはじめた。 しかし, 24年後の2011年度, ファーウェイは2309億元の売り上げをもって中国一のICTメーカーになった。 非上場企業のため, その会社の実態はほとんど知られていない。 そのため, 筆者はこのことを意識して, ファーウェイの競争戦略を「農村から都市を攻める」「新興国から先進国を攻める」に絞って考察した上で, その成功要因を4つまとめている。 すなわち, (1)毛沢東軍事思想の活用, (2)技術立社, (3)世界の強豪との提携, (4)高品質, 低価格と良いサービス, である。 さらに, なぜファーウェイは時々外国政府に市場から追い出されるかについて, その原因を独自の視点で分析した。 [Abstract] Huawei Technologies (hereafter Huawei) was founded by Reng Zhengfei in 1987. He only raised RMB21, 000 as capital for the small enterprise and started their business that imported PBX's (Private Branch eXchanges) from Hong Kong and resold them. But the enterprise became the number one ICT maker in China with its sales and operating revenue of RMB203.9 billion. However, Huawei's actual condition little is known, because it is an unlisted company. Therefore, the author was discussed the competitive strategies of to attack the city from rural and to attack from emerging to developed countries, and summarized its success factors. These are, (1)the use of Mao Zedong's military thought; (2)technology-driven company; (3)partnership with the world' s powerhouses; (4)high quality, low price and good service. In addition, the author answered the question, "Why the company sometimes was cast out from foreign governments?" with original perspective.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.61, no.2, pp.11-23, 2014-12-01

[要約] アルフレッド・チャンドラーは「組織は戦略に従う」という仮説を作って, 経営学界に注目された. その後, イゴール・アンゾフは「戦略は組織に従う」を提唱して, 経営学界で議論を引き起こした. 筆者は, 戦略と組織はどちらが優先にするかをめぐる議論に加えるつもりはないが, 実例をもって検証したい. そのため, 筆者は近年台頭している三一重工という中国企業の成長から経営戦略の形成プロセスを検証した. それによると, 実のビジネス社会では, 経営戦略を持たなかった時期も, 意図的ではないにもかかわらず技術戦略を作った時期もある一方, 競争に勝って持続的に成長するために, 必然的に事業戦略と国際化戦略を作った時期もあることが分かった. [Abstract] Formulating the hypothesis of "Organization follows strategy", Alfred D. Chandler, Jr. was noted in management academia. Seventeen years later, H. Igor Ansoff proposed the hypothesis of "Strategy follows the structure of organization",which caused controversy in the same academic world. The author has no intention to join in that debate on which should come before which; instead, he investigated a practical example. The author researched the formation process of a management strategy by looking into the growth of Sany Heavy Industry, a Chinese company that has been on the rise in recent years. The research showed that in the real society, the company sometimes had no management strategy and at other times it ended up adopting a technological strategy although it did not plan to do so. Furthermore, the research revealed that there were times when the Chinese enterprise, aiming to win competitions and sustain its growth, developed business and global strategies.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.66, no.1, pp.129-142, 2019-07-31

[要約]数十年前,パナソニックの創業者である松下幸之助はそのずばぬけた経営手腕と素晴らしい経営理念のため「経営の神様」と称賛された。今日,日本には松下幸之助に匹敵する経営者がいるのか。その答えは「いる」。すなわち京セラと KDDI の創業者である稲盛和夫である。本稿は,まず技術者,経営者,哲学者と三つの視点から稲盛和夫という人間を考察した。その上で,ヒトの心を中心とする経営,モノの真髄を追求する経営,カネの価値を高める経営と三つの視点から稲盛経営哲学とは何かについて考察した。後,国内外の学界・産業界の新しい動向に注目して稲盛経営哲学への展望を述べた。[Abstract]Several decades ago, Kounosuke Matsushita, the founder of Panasonic, was praised as“God of Business”for his unrivaled management skills and a wonderful management philosophy. Today, does Japan have a comparable top manager to Kounosuke Matsushita ? The answer is“Yes”. That is, Kazuo Inamori, the founder of Kyocera and KDDI. This paper first examined the human being, Kazuo Inamori, from the three viewpoints: engineer, manager and philosopher. And then, it considered what the Inamori Management Philosophy is from the three viewpoints of the management centered on human heart, the management pursuing the essence of goods, and the management raising the value of money. Finally, it described the prospects for the Inamori Management Philosophy, focusing on new trends in academia and industry both in Japan and abroad.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.66, no.1, pp.129-142, 2019-07

[要約]数十年前,パナソニックの創業者である松下幸之助はそのずばぬけた経営手腕と素晴らしい経営理念のため「経営の神様」と称賛された。今日,日本には松下幸之助に匹敵する経営者がいるのか。その答えは「いる」。すなわち京セラと KDDI の創業者である稲盛和夫である。本稿は,まず技術者,経営者,哲学者と三つの視点から稲盛和夫という人間を考察した。その上で,ヒトの心を中心とする経営,モノの真髄を追求する経営,カネの価値を高める経営と三つの視点から稲盛経営哲学とは何かについて考察した。後,国内外の学界・産業界の新しい動向に注目して稲盛経営哲学への展望を述べた。[Abstract]Several decades ago, Kounosuke Matsushita, the founder of Panasonic, was praised as"God of Business"for his unrivaled management skills and a wonderful management philosophy. Today, does Japan have a comparable top manager to Kounosuke Matsushita ? The answer is"Yes". That is, Kazuo Inamori, the founder of Kyocera and KDDI. This paper first examined the human being, Kazuo Inamori, from the three viewpoints: engineer, manager and philosopher. And then, it considered what the Inamori Management Philosophy is from the three viewpoints of the management centered on human heart, the management pursuing the essence of goods, and the management raising the value of money. Finally, it described the prospects for the Inamori Management Philosophy, focusing on new trends in academia and industry both in Japan and abroad.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.61, no.2, pp.305-317, 2014-12

[要約] アルフレッド・チャンドラーは「組織は戦略に従う」という仮説を作って, 経営学界に注目された. その後, イゴール・アンゾフは「戦略は組織に従う」を提唱して, 経営学界で議論を引き起こした. 筆者は, 戦略と組織はどちらが優先にするかをめぐる議論に加えるつもりはないが, 実例をもって検証したい. そのため, 筆者は近年台頭している三一重工という中国企業の成長から経営戦略の形成プロセスを検証した. それによると, 実のビジネス社会では, 経営戦略を持たなかった時期も, 意図的ではないにもかかわらず技術戦略を作った時期もある一方, 競争に勝って持続的に成長するために, 必然的に事業戦略と国際化戦略を作った時期もあることが分かった. [Abstract] Formulating the hypothesis of "Organization follows strategy", Alfred D. Chandler, Jr. was noted in management academia. Seventeen years later, H. Igor Ansoff proposed the hypothesis of "Strategy follows the structure of organization",which caused controversy in the same academic world. The author has no intention to join in that debate on which should come before which; instead, he investigated a practical example. The author researched the formation process of a management strategy by looking into the growth of Sany Heavy Industry, a Chinese company that has been on the rise in recent years. The research showed that in the real society, the company sometimes had no management strategy and at other times it ended up adopting a technological strategy although it did not plan to do so. Furthermore, the research revealed that there were times when the Chinese enterprise, aiming to win competitions and sustain its growth, developed business and global strategies.
著者
徐 方啓
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.61, no.3, pp.565-579, 2015-03

[要約] 中国の携帯電話市場は, 長い間ノキア, モトローラ, アップル, サムスンなどの外国勢に制覇されていた. しかし, スマホの時代に入ると, 状況が一変した. ノキアはあっという間に姿を消した. モトローラは一時グーグルに売却したが, 昨年再び売り出されてレノボの傘下に入った. サムスンはまだトップのシェアを占めているが, すでに減収減益に陥った. アップルは多少伸びているが, 減速している. 代わりに, 中国勢の台頭が目立っている. そのうち, 特に急成長しているのは小米科技である. IDCの調査によると, 2014年第3四半期の世界スマホ出荷量ランキングについて, 小米は初めてトップファイブに入りサムスン, アップルに次ぐ世界3位に躍進した. 小米科技はすでにインド, インドネシアなど6か国 ・地域に進出しているが, 日本に上陸していないため, ほとんど知られていない. そのため, 本稿は小米科技の創業者と歴史を考察した上で, その急成長を支える競争戦略を明らかにした. [Abstract] China's mobile phone market had been conquered by foreign companies such as Nokia, Motorola, Apple, and Samsung and so on for many years. However, after entering the era of smartphone, the situation has changed suddenly. Nokia quickly disappeared from the market. Motorola sold to Google temporarily, and sold again to Lenovo last year. Although Samsung maintains the largest market share, but the performance not only revenue, but also profit showed negative growth. And Apple is still growing, but its pace has slowed. In contrast to this is the leap of Chinese enterprises. Among them, Xiaomi was especially impressive. According to IDC, the worldwide smartphone shipments in the Third Quarter in 2014, Xiaomi jumped into 5 list for the first time at the number 3 position beyond Samsung and Apple. Although Xiaomi has entered six countries and regions, but have not yet entered Japan, so few people know. Therefore, this paper examines the founder and the history of Xiaomi, and then revealed the competitive strategy which supports the rapid growth.