著者
小畠 かな子 有馬 正和
出版者
公益社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
日本船舶海洋工学会論文集 (ISSN:18803717)
巻号頁・発行日
vol.34, pp.115-122, 2021 (Released:2022-02-28)
参考文献数
7
被引用文献数
1

The ocean absorbs heat and carbon dioxide from the atmosphere and serves to mitigate rapid climate change caused by human activities. The ocean also has the function of maintaining natural cycles such as the oceanic general circulation, carbon cycle and providing us with fishery resources. A healthy, pollution-free marine environment is essential for the sustainable development of human society. However, global warming, ocean acidification, oxygen depletion, and accumulation of marine plastic waste are now facing serious threats to marine ecosystems. In order to conserve the abundant sea, it is very important to have a correct understanding of the ocean environment and marine ecosystem conditions over a long term and wide area. In this research, the authors assume the underwater glider with independently controllable main wings, SOARER developed at Osaka Prefecture University, and propose a threedimensional wide-area ocean observation strategy for Japan's Exclusive Economic Zone (EEZ). Several cases of underwater cruise simulation with swarm intelligent autonomous underwater gliders were carried out to estimate the required number of underwater gliders which cover the Japan's EEZ and to consider its validity and effectiveness.
著者
吉田 桂奈 藤内 裕史 有馬 正和
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集
巻号頁・発行日
vol.2014, pp."1A1-G06(1)"-"1A1-G06(4)", 2014-05-24

The purpose of this research is to develop a coral monitoring system for the use of underwater vehicles. Reef coral is very sensitive about changes of ocean environment, such as unusual climate changes or increase of crown-of-thorns starfish resulting from the global warming. Coral can thus be an index of ocean environment. It is widely known that some kinds of corals have an inherent characteristic of fluorescence due to 'coral fluorescent protein (CFP).' The authors are developing an ocean-going solar-powered underwater glider, named 'Tonai60'. The operational depth of the Tonai60 glider is 60m, for ocean environmental monitoring in twilight ocean zone. The glider is equipped with a coral monitoring system at the forefront of its fuselage. This system consists of a network camera and 3-axis digital compass. Coral can be detected from an image binarised with a certain threshold. This paper deals with a coral monitoring system using ultraviolet LEDs and image analyses.
著者
有馬 正和
出版者
大阪府立大学
雑誌
奨励研究(A)
巻号頁・発行日
1997

本研究の最終目標は,フェリー・客船などの動環境における車いすのユーザビリティ(使用性能)を正確に予測・評価することによって,車いす使用者が安心して船旅を楽しむことができるようにすることである。本年度は,動環境における「車いす一人体」系のモデリングを行うために,大阪府立大学工学部海洋システム工学科の「乗り心地シュミレータ」を用いて低周波動揺暴露時の人体の運動を計測した。外力としての動揺を把握するために,加速度計および角速度計を組み込んだ「船体動揺計測装置」を用いてキャビン床面の6自由度運動を計測した。一方,人体の応答運動を調べるために,座席上に置いた重心動揺計を用いて被験者の重心の移動を計測し,さらに,キャビンに固定したビデオカメラを用いて被験者の脊椎の曲がり具合等を計測・録画した。これは,動環境における車いすの挙動には人体をも含めた重心位置の変化が大きく影響すると判断したことによる。個人差の影響を調べるために,複数の被験者に依頼して,動揺暴露実験を実施した。また,人体モデルとの比較のため,昨年度に製作した「車いす用テストダミー(ISO7176-11準拠)」を用いた実験も実施した。ビデオに録画された被験者の脊椎の曲がり具合等から人体の重心位置を予測するためのモデルの構築を試み,重心動揺計による結果とほぼ一致することがわかった。本研究では,「車いす一人体」系のモデリングに必要となる資料を得ることができた。今後は,「動揺刺激⇒車いす⇔人体」の系全体を考慮したモデルの構築が望まれる。