著者
天野 一男 松原 典孝 及川 敦美 滝本 春南 細井 淳
出版者
一般社団法人 日本地質学会
雑誌
地質学雑誌 (ISSN:00167630)
巻号頁・発行日
vol.117, no.Supplement, pp.S69-S87, 2011-09-01 (Released:2013-02-20)
参考文献数
46
被引用文献数
6

棚倉断層は新第三紀に日本列島形成に大きく関わって活動した大規模な横ずれ断層であり,断層沿いに多くの横ずれ堆積盆が発達する.その堆積盆内では断層の活動と海水準変動により堆積環境は,湖沼→河川→浅海→深海へと変化した.また,日本海の拡大と関連して活動したデイサイト質水中火山も存在する.本地域は日本列島の新生代テクトニクスを考える上での要の地域の一つである.本見学旅行では,横ずれ断層の運動に伴って形成された堆積盆内の堆積環境の変遷と火成活動を中心に観察する.
著者
新名 阿津子 松原 典孝
出版者
公益社団法人 東京地学協会
雑誌
地学雑誌 (ISSN:0022135X)
巻号頁・発行日
vol.125, no.6, pp.841-855, 2016-12-25 (Released:2017-01-25)
参考文献数
11
被引用文献数
2 3

The roles of universities and museums in relation to geoparks are discussed by comparing San'in Kaigan UNESCO Global Geopark in Japan and Lesvos UNESCO Global Geopark in Greece. Bottom-up management is a key to the success of sustainable development. It is important for local people to make decisions on regional matters. Scientists who live in the territory of a geopark are also local people and play multiple roles. They usually work for universities and museums. According to the guideline of UNESCO Geopark, education is an important issue. Geoparks need to connect people with earth science. Educational activities, however, need specific times and places to be carried out. It is essential to provide high-quality educational programs continuously for learners of all kinds in the territory of a geopark. In the case of San'in Kaigan Geopark, individual actors, including administrative officers, local geo tour guides, scientists, and curators provide geopark educational programs for learners without their own geopark educational strategy, because the education committee of San'in Kaigan Geopark discusses school education only and half of the geopark staff members are transferred every year. So, it is not easy for them to take over various tasks of the geopark. This situation in San'in Kaigan keeps learners away from high-quality and continuous education. Under this situation, scientists who work for universities play multiple roles in connecting local people with earth science and other people through multi-scale geopark networks which are of global, regional, national, and local scales, although scientists tend to be rooted and the locations of universities do not necessarily commit scientists to become engaged with the geopark. On the other hand, Lesvos Geopark is a good example. It has a rational educational strategy, develops scientific educational programs combined with geotourism, and provides opportunities for education and employment to local people at the Natural History Museum of Lesvos Petrified Forest. The same staff members at the museum take responsibility for management and education in the geopark. That is why they can develop Lesvos Geopark in a coherent manner.
著者
松原 典孝 天野 一男
出版者
一般社団法人 日本地質学会
雑誌
地質学雑誌 (ISSN:00167630)
巻号頁・発行日
vol.116, no.3, pp.134-150, 2010 (Released:2010-10-13)
参考文献数
66
被引用文献数
5

南部フォッサマグナ東部を構成する丹沢地塊には,古伊豆-小笠原弧所属の海洋性島弧を形成していた中新世の水中溶岩類や水中火山砕屑岩類が広く分布している.この島弧火山活動に伴って形成されたペペライトが随所で認められる.ペペライトの存在は堆積作用と火成活動が同時に起こっていた証拠として極めて重要である.本論文では丹沢地塊の4箇所において,4つの岩相のペペライトを記載し,古火山体中での位置づけと,その形成メカニズムを推定した.ペペライトは火山岩片の形状から流体状のペペライト(fluidal peperite)とブロック状のペペライト(blocky peperite)に分けられる.従来,ペペライトのタイプは未固結堆積物の粒径に左右されるとされてきたが,丹沢地塊においては必ずしも堆積物の粒径に左右されてはいないことが分かった.これらのペペライトは,丹沢地塊がかつて所属した古海洋性島弧の火山体中核部附近において,水中火山活動に伴って形成されたものと考えられる.