著者
大嶋 元啓 松村 恵理子 千田 二郎 石田 耕三
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.849, pp.16-00491-16-00491, 2017 (Released:2017-05-25)
参考文献数
12

In this study, the novel flame synthesis method using flash boiling spray is proposed in order to form the homogeneous characteristics nanoparticle. In this method, the precursors are injected and the injected precursors are evaporated by flash boiling. The evaporated precursors form vapor and the nanoparticles are formed at high temperature with flame. The factors for homogeneous characteristics of nanoparticles are precursor, flash boiling spray, flame characteristics and nozzle. These factors affect each other and affect to the nanoparticle characteristics as diameter distribution and crystal characteristics. It is necessary to optimize these factors to form homogeneous characteristics particles. In the previous study, TiO2 nanoparticles were formed and the relationship between the flame and injection characteristics, and the particle characteristics were investigated. From the result, the equivalence ratio affects to the nanoparticle crystal characteristics and injection condition affect to the particle diameter and mass fraction of anatase phase. In this paper, TiO2 nanoparticles were produced and the particle property influenced by ambient pressure and particle trapping position is investigated. As the result, the mass fraction of TiO2 anatase phase decreases by increasing ambient pressure. The rutile phase is formed at the short nanoparticle trapping position. The factors such as precursors, injection condition and fuel/oxygen flow ratio for producing the anatase phase particle in this method was discussed.
著者
酒井 雄大 井森 恵太郎 松本 直樹 松村 恵理子 千田 二郎
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.49, no.6, pp.1103-1107, 2018 (Released:2018-11-26)
参考文献数
6

筒内直接噴射式ガソリンエンジンはポート噴射式と比較し高効率・低エミッションである一方,非常に緻密な混合気分布の制御が求められる.本研究においては,燃料を加熱する手法による混合気分布の制御を目的とする.本報においては,急速圧縮膨張機関を用いて加熱噴霧が燃焼特性に及ぼす影響を把握する.
著者
巽 健 前田 篤志 宮田 哲次 小橋 好充 桑原 一成 松村 恵理子 千田 二郎
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.47, no.6, pp.1291-1296, 2016 (Released:2018-01-29)
参考文献数
7
被引用文献数
9

ディーゼル機関は高い熱効率を有しているが,投入熱量の20~30%が冷却損失として失われており,熱効率を向上させる上で壁面熱伝達メカニズムの解明は重要である.そこで壁面挿入型定容燃焼容器を用いて火炎直接撮影および熱流束測定を行なうことでディーゼル火炎と壁面熱損失の相関性を調査した.
著者
吉田 裕平 西上 諒太 川端 裕二 表 洪志 松村 恵理子 千田 二郎
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.47, no.3, pp.691-696, 2016 (Released:2018-01-29)
参考文献数
10

ディーゼル機関の更なる高効率化かつ低エミッション化が求められている.本研究ではEGRガスを燃料に溶解させ,気体の析出効果によって噴霧の微粒化を改善する手法の確立を目的とする.また,噴霧内のEGRガスが直接燃焼に寄与することでNOxの大幅な低減効果が期待できる.本報ではCO2の溶解が噴霧特性に与える影響を把握した.