著者
松野 誠也
出版者
青木書店
雑誌
歴史学研究 (ISSN:03869237)
巻号頁・発行日
no.949, pp.34-48, 2016-10
著者
松野 誠也
出版者
日本科学史学会
雑誌
科学史研究 (ISSN:21887535)
巻号頁・発行日
vol.58, no.290, pp.144-161, 2019 (Released:2021-01-24)

The Japanese Imperial Army worked on the production of liquid chlorine when it began research and development of chemical weapons that appeared in the WWI. The objective was to have liquid chlorine produced by commercial companies and delivered to the army. However, this project failed because of the high costs and lack of demand for the product in the civilian sector. Subsequently, the Japanese Imperial Army took up the challenge to procure the regular supply of liquid chlorine through dual use. This was made possible because disarmament allowed for increases in the research budget. It was also based on the initiative of Colonel Taneki Hisamura, who investigated in detail the chemical combat capabilities of European countries and the United States. Japan deemed it essential to realize the production of liquid chlorine in order to secure the raw material of the chemical agent. Having a total war in mind, Hisamura hoped that the liquid chlorine industry would cooperate with the military in times of war. His plan was to develop bleach that used liquid chlorine as the raw material. He believed that, if such a product spread, the civilian demand for liquid chlorine would soon expand. In the case of Japan, the dual use promoted by the army succeeded in the development of the liquid chlorine industry. In this way, the Japanese Imperial Army built a system that enabled mass production of liquid chlorine in peacetime.
著者
松野 誠 亀川 徹 松原 隆一郎 森山 威男
出版者
東京藝術大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2014-04-01

フリー・スタイルであるのにスイングするという独特の演奏法を編み出し、1974年のヨーロッパ公演では爆発的な反響と評価を勝ち取った「初期山下洋輔トリオ」の技術構成について、ドラマーである森山威男氏のドラミングを撮影することを通じて解明した。フリー・スタイルであるのにスイングする秘訣は、固定したメンバーと演奏を繰り返し、ビートや楽譜ではなく「間」を共有することにある。それを実証するために、森山・山下、森山・坂田のデュオを収録した。本研究の成果は追加画像も含めてヤマハ・ミュージック・エンターテインメント・ホールディングスから今年中に出版される予定で、鋭意編集中である。