著者
岡 大祐 関根 芳岳 大津 晃 青木 雅典 林 拓磨 馬場 恭子 中山 紘史 栗原 聰太 宮尾 武士 大木 亮 宮澤 慶行 柴田 康博 鈴木 和浩
出版者
一般社団法人 日本透析医学会
雑誌
日本透析医学会雑誌 (ISSN:13403451)
巻号頁・発行日
vol.54, no.3, pp.155-158, 2021 (Released:2021-03-28)
参考文献数
9

自己血管による内シャント(arteriovenous fistula: AVF)は本邦における慢性透析用バスキュラーアクセスの中で最も多い.AVF造設術は一定の割合で不成功例を認めるが,本邦において大規模RCTは行われておらず,AVFの初期開存に影響を与える因子の詳細な解析は行われていない.今回AVF造設術を施行した症例群をレトロスペクティブに解析し,初期開存に影響を及ぼす因子を解析した.対象とした119例の内,シャント閉塞をきたした症例は15例(12.6%)であり,初期開存に影響を与える因子として有意差を認めた項目は深部静脈血栓症(deep vein thrombosis: DVT)の既往のみであった.過去の論文にて開存率に影響を与える因子とされている,性別,年齢,糖尿病の既往などの因子よりも,血栓素因の有無がAVF初期開存に重要な影響を与える可能性が示唆された.
著者
石井 俊行 林 拓磨
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.39, no.4, pp.335-346, 2015 (Released:2016-02-24)
参考文献数
13

The purpose of this study is to demonstrate the efficacy of students solving science problems involving amounts per unit while guiding them to pay enhanced attention to units and the results of their abilities to solve science problems, regardless of the presence of such units in examination questions.The results of the study reveals the following:1) Students improved not only in solving science problems on amounts per unit but also in being able to solve other science problems they had not studied, by guiding students to pay enhanced attention to units.2) In general, it is important to comprehend the meaning of units in order to understand science concepts. Teachers must guide students to pay enhanced attention to unit dimensions and comprehend the meaning of units so that they are able to solve science problems more easily.Therefore, it is essential for teachers to instruct students more carefully on units.