著者
高見 頴郎 桑原 邦郎
出版者
一般社団法人日本物理学会
雑誌
日本物理學會誌 (ISSN:00290181)
巻号頁・発行日
vol.31, no.11, pp.899-904, 1976-11-05

差分法-もっと一般に数値解法-というと, 解析的な方法ではがたのつかない場合の切札としての実用面だけがともすれば強調されがちである. しかし, 差分法を使って考えることは, 単なる実用とは別に, 偏微分方程式あるいはそれが記述している物理現象の本質を理解する上で大きな助けになる. また, 差分法は, 素朴なるがゆえに "人見知りしない" 性格によって, 線形問題, 非線形問題を問わずきわめて広い活躍の舞台をもっている. このような点に注意しながら, 差分法の手順, 適用する際の問題点とその処理法, 理論的な裏づけなどについて, 簡単な数値実験の例を挙げて説明していく.
著者
内藤 健 伊東 輝之 高木 靖雄 桑原 邦郎
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.59, no.559, pp.953-959, 1993-03-25

Large-eddy simulation of a turbulent premixed flame in an engine is performed in a wide range of operating conditions such as engine speed, airfuel ratio, and ignition timing. A numerical method for estimating supergrid fluctuations of physical quantities and the space-averaged quantities accurately is proposed. As the subgrid estimations, the Yakhot-Orszag turbulence model based on the renormalization group theory and a flamesheet model are employed. For some variations of the operating conditions, obtained computational data agree well with experimental data on turbulence intensity and pressure history. It is also shown that the developed numerical model has the potential of calculating the cyclic variations of flow and combustion. An important understanding on the physical situation in conventional 4-valve engines, is obtained from the present study, which is that laminar regions may exist at the low engine speeds.