著者
森野 雄介
出版者
西田哲学会
雑誌
西田哲学会年報 (ISSN:21881995)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.126-141, 2018 (Released:2020-01-29)

This paper focuses on the relation between sensation and the present in Nishida Kitaro’s Intuition and Reflection in Self-awareness(1917). In 1930s, Nishida deepens his metaphysical consideration of the instant present and Nothingness. In this paper, we try to clarify that the discussion in Intuition and Reflection in Self-awareness provides its basis. With regard to the relation of the present and sensation in Intuition and Reflection in Self-awareness, we take a notice of the influence of Hermann Cohen’s epistemology on Nishida’s theory of sensation. Borrowing some concepts, i.e., Ursprung, Erzeugung from Cohen and transforms them to be empirical, Nishida forms his peculiar discussion on the relation between sensation and the bottomless present. Following discussions, namely the production of the ground in the present that affords possibility of rationalization, sensation as a folding of bottomless experience and the differential character of the present formed by the mutual restriction of x and dx, provides the metaphysical basis of Nishida’s discussion after 1930s. This paper clarifies how the foundation of metaphysic for Nishida is established through the elaboration of the concept of sensation in 1917.
著者
森野 雄介
出版者
西田哲学会
雑誌
西田哲学会年報 (ISSN:21881995)
巻号頁・発行日
vol.12, pp.116-135, 2015 (Released:2020-03-21)

The main purpose of this article is to clarify the relation of “body(身体)” and “impulsion(衝動)” in Nishida Kitarō’s middle work “Determinations as Self-awareness of Nothingness”(1932). The reason is that many researches about Nishida’s body theory have only focused on the concept of the “historical body” discussed in Nishida’s later philosophy. However, concerning the body theory of Nishida, the connection from his middle philosophy to the later one still remains unknown to this research. In this condition, this article is going to attempt to establish a way to create his later act and body theory with his middle philosophy. Especially, the focus point of this article is the relationship between the body and the materiality in “Determinations and Self-awareness of Nothingness”. Nishida shows us that the personal experience is induced by the act of the materiality of the body and an impulsion from “Absolute Nothingness(絶対無)” in this work and this point is different from his earlier writings. This article is going to reveal what could emerge from this change of focus and how this discussion could be related to his later philosophy.
著者
森野 雄介 モリノ ユウスケ Morino Yusuke
出版者
大阪大学大学院人間科学研究科 社会学・人間学・人類学研究室
雑誌
年報人間科学 (ISSN:02865149)
巻号頁・発行日
vol.37, pp.105-122, 2016-03-31

本稿は、西田幾多郎の後期哲学における身体と自然の関係性を解明することを目的とする。後期西田の論文「人間的存在」において、身体と自然の関係性が「犬」への言及と共にクローズアップされる。その一文を手引きとして、本稿は後期の自然・身体概念と西田の前期・中期哲学とのあいだにどのような関係性が見受けられるかを考察していく。はじめに、中期西田の主要概念である「永遠の今の自己限定」が後期では「自然」として捉え直されていることに着目する。さらに、そこでは、中期の「現在が過去未来を含む」という規定が「現在に過去未来が同時存在する」という規定へと変更されていることを確認できる。本稿は、この変更の理由に、後期において主観と客観の相互対立が議論の骨子となっていることを指摘する。次に、主観と客観それぞれに対応するかたちで、西田が二種類の身体性と自然を提示していることを確認していく。まず、客観に対応するものが、「歴史的身体」と述べられる概念であり、これは静的な記号的「自然」として世界を観察可能にすることを確認する。主観に対応する身体性、自然として、西田は「生物的身体」と衝動的な「自然」を提示していることを確認する。最後に、これまでの議論を踏まえて、論文「人間的存在」内の「犬」と自然に関する言及を再吟味する。