著者
水谷 敦史 加藤 俊哉 中山 禎司 本城 裕美子 影山 富士人 森 弘樹 小澤 享史 吉野 篤人
出版者
一般社団法人 日本集中治療医学会
雑誌
日本集中治療医学会雑誌 (ISSN:13407988)
巻号頁・発行日
vol.20, no.1, pp.75-79, 2013-01-01 (Released:2013-04-23)
参考文献数
6
被引用文献数
2

重症の急性鉄中毒により死亡した稀有な症例を経験したので,考察を踏まえ報告する。症例は23歳,女性。鉄欠乏性貧血の既往があり,処方されていた鉄剤(クエン酸第一鉄ナトリウム)を意図的に過剰服用し,当院に救急搬送された(推定摂取量2,400 mg)。当院来院時の症状は傾眠・腹痛・嘔吐であり,非重症の鉄中毒症例と思われたが,その後進行性に悪化し意識障害が出現,播種性血管内凝固症候群(disseminated intravascular coagulation, DIC)となった。デフェロキサミン投与,輸血療法,血漿交換,持続的血液濾過透析などの集中治療を行ったが,最終的に肝不全とその合併症(DIC・脳浮腫)により死亡した。急性鉄中毒重症例では,肝不全が完成した後に集中治療を開始してもその効果は乏しく,肝不全の発症予防および重篤化防止が重要であると考えられる。そのために,治療開始初期から消化管除染・デフェロキサミン投与・急性期血液浄化法などの集中治療を行うことが必要であると考えられた。
著者
野村 契 水谷 敦史
出版者
一般社団法人 日本神経救急学会
雑誌
Journal of Japan Society of Neurological Emergencies & Critical Care (ISSN:24330485)
巻号頁・発行日
vol.30, no.2, pp.30-34, 2018-06-01 (Released:2018-11-15)
参考文献数
3

Background: The use of a simulated patient monitor (SPM) influences the educational outcome of simulation-based medical education (SBME) course. However, owing to limited budget, adequate facilities could not be provided for the SBME course.Object: This project aimed to create an SPM application with sufficient function and low cost for adaptation in SBME for the immediate stroke life support (ISLS) course.Methods: Medical doctors developed the SPM application with Electron that builds cross-platform desktop applications. The application consists of two operation screens: one for facilitators to design control waveforms in real time and the other for students.Results: We developed a multiplatform simulated patient monitor application by real-time adaptive control with a two-screen design and published it for free on our website.Discussion: This is the first report by medical the professionals who developed the SPM application for medical training from scratch. The application was completely usable and enhanced the education effect of the ISLS courses. The future tasks are to make it available to more people for use and to acquire human resources and funding for further development.Conclusion: The application we developed had sufficient functions for its use in the ISLS course.