著者
渡辺 洋平
出版者
京都大学大学院人間・環境学研究科
雑誌
人間・環境学 (ISSN:09182829)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.39-49, 2011-12-20

ドゥルーズは『差異と反復』(1968)において,「現代哲学の任務は「プラトニスムの転倒」と定義された」と書いた.この言葉は取りも直さず,自らの哲学がプラトニスムを転倒させるものであるという宣言に等しい.そこでドゥルーズが目指したのは,プラトンにとっては排除すべき対象だった「シミュラクル」と呼ばれる存在を復権することであった.しかしこの「転倒」は,より広範な意義を持っているように思われる.本論文では「プラトニスムの転倒」という主題を,シミュラクルから解放することで,より広範な領域へと開くことを試みる.ドゥルーズにとって,プラトニスムとはイデアという超越的な基準により,この世界に善悪を作り出す思想である.「プラトニスムの転倒」とは,こうした超越的な体制から内在的な体制への移行であり,そこでは,道徳とは異なるものとしての倫理的なあり方が目指されることになる.そしてこの移行は,あいだの問題,共同体の問題を通じて,自然との新たな共生へ,さらには世界の新たな形成へと向かっているのである.
著者
渡辺 洋平
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.63, no.2, pp.25-36, 2012-12-31 (Released:2017-05-22)

Dans Proust et les signes, Gilles Deleuze a defini l'ceuvre d'art comme une machine. C'est la premiere fois que le concept de machine apparait dans ses oeuvres, et selon Deleuze, l'oeuvre de Proust A la recherche du temps perdu est elle-meme une machine. Notre etude est une tentative pour extraire de cette oeuvre sur Proust les conditions necessaires a l'existence de ce concept de machine. Et pour cela, nous confrontons Proust avec Platon selon la demarche de Deleuze. En effet dans ce livre, Deleuze parle souvent du platonisme de Proust, qu'il considere comme le renovateur de la reminiscence de Platon. Il nous semble que le concept de machine est rendu possible par cette renovation. Il existe aussi une autre condition a ce concept: la theorie du temps. Deleuze a deja presente une theorie originale du temps dans Difference et repetition, mais elle se presente sous un nouvel aspect avec l'art comme machine. Ueclairage apporte sur ces questions permet de reveler l'importance primordiale de Proust dans la pensee de Deleuze.
著者
渡辺 洋平
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.70, no.2, pp.85-96, 2019 (Released:2021-05-08)

Under the direction of the critic Pierre Restany, Nouveau Réalisme was formed at the flat of Yves Klein in Paris, on October 27, 1960. This movement was made up of 13 artists including Klein, and many of them eventually became world-famous artists. However, despite of this interesting fact, their activities as a group have not been discussed sufficiently in the past. But now, there is no doubt that Nouveau Réalisme is being historically re-evaluated all over the world. In this article, following this trend, we attempt to reexamine the movement by considering their “poetics”. Nouveau Réalisme was supported by Restany’s theory of “appropriation of the real”. But this theory was neither accepted by all participants, nor so effective to analyze their works. So, we reconsider the theory of Restany, and try to separate works of Nouveau Réalisme from the concept of appropriation. Our aim is to clarify their thoughts presented in their works themselves, and to illuminate them as poetics of Nouveau Réalisme. Our proposition is below: their particularity should be sought in “making a new sight” or “new perceptual approach to reality”, and it is here that their poetics are found.