著者
笹岡 正俊
出版者
京都大学東南アジア研究所
雑誌
東南アジア研究 (ISSN:05638682)
巻号頁・発行日
vol.46, no.3, pp.377-419, 2008

This paper examines the social and cultural meanings of the subsistence consumption of game animals among mountain villagers in Seram Island, Eastern Indonesia. The community under study is highly dependent on <i>sago</i> (starch extracted from sago palm) as staple food. Sago is rich in carbohydrate but contains little protein. Game animals therefore provide an essential protein complement. Field research was carried out in a remote mountain village located in Manusela valley in central Seram where Cuscus (<i>Phalanger orientalis, Spilocuscus maculates</i>), Celebes wild boar (<i>Sus celebensis</i>) and Timor deer (<i>Cervus timorensis</i>) account for almost 90% of the protein resources consumed by villagers.<br>&emsp;The meat of these wild mammals is usually shared by close relatives and adjoining villages. The field data suggests that about 30% of cuscus and 60% of large mammals (Celebes wild boar and Timor deer) are often distributed to others. An "ethics of sharing" encourages villages to distribute wild meat since it enhances the enjoyment of consumption and brings about feelings of satisfaction and pleasure. This sense of contentment over having intimate and good inter-relationships is regarded by villagers as the ideal and desirable way of life. Moreover wild meat sharing also strengthens their collective identity as a mountain people that distinguishes them from those living in coastal areas. Failure to share leads to apprehensions of sorcery arising from jealousy and the fear of <i>malahau</i>, a kind of sanction given by ancestor spirits.
著者
笹岡 正俊
出版者
一般財団法人林業経済研究所
雑誌
林業經濟 (ISSN:03888614)
巻号頁・発行日
vol.65, no.2, pp.1-18, 2012-05-20

熱帯諸国において「参加型保全」は、中央集権的で一元的な保全に代わる手法として注目を集めた。しかし、保全を進める「よそ者」と地域住民との非対称的な力関係を背景に、参加型保全の取り組みにおいても、しばしば、ローカルな文脈に埋め込まれた複雑で多面的な人と自然とのかかわりあいは、過度に単純化され、不適切な形で表象されてきた。本論文では、そうした表象に基づいて立案・実施された生物資源を対象とする保全施策(希少種の保護や生物多様性保全)が、ローカルな文脈に埋め込まれていた複雑で多面的な「人と自然とのかかわりあい」をより制御しやすい形に一元化・規格化し、再編成していく作用を「保全におけるシンプリフィケーション」と呼んでその具体例を挙げ、それが地域の人びとにどのような受苦を強いる可能性があるかを論じる。そして、人びとに受苦を強いることのない社会的に公正な保全を実現するために、保全にかかわる外部者には「深い地域理解」が求められることを指摘した。