著者
舩木 理悠
出版者
日本音楽学会
雑誌
音楽学 (ISSN:00302597)
巻号頁・発行日
vol.63, no.1, pp.18-31, 2017 (Released:2018-10-15)

エルネスト・アンセルメ Ernest Ansermet (1883~1969)は、著作『人間の意識における音楽の諸基礎(Les fondements de la musique dans la conscience humaine, 1961)』で、音楽に関する現象学的理論を展開し、人間の意識の観点から音楽の説明には音楽的対数が必要と主張し、また、著名な指揮者であるアンセルメは著作の中で演奏者による解釈にも言及している。だが、先行研究は対数に関する議論に注目し、「解釈」の問題をほとんど扱っていない。 それ故、本稿は「テクストを「解釈すること」«interpréter»が[中略]必要だ」(Ibid., t. II, 149)という主張に着目し、解釈の必要性についてのアンセルメの思索を考察する。 そのため、議論の前提として、まず、アンセルメの現象学的視点と彼の美学の主要概念である「カダンス」について確認し、これが人間の意識現象を説明するために用いられていることを示す。第二に、アンセルメにとって、解釈とはテクストの中で諸々のカダンスを捉えることであり、これらカダンスがテンポの質を規定するとされることを示す。 また、アンセルメの理論ではこれらカダンスが呼吸や脈拍といった身体的なものに規定されることから、本稿はアンセルメ美学における身体の役割を考察する。これにより、アンセルメの理論では、身体はそのカダンスの反復によって音楽的持続を測定する役割を持ち、また、「我々の現存的時間性notre temporalité existentielle」(Ibid. t. II, 133)は身体的カダンスの反復によって成立するとされることが明らかになる。以上から、アンセルメは身体と時間の関係に関する現象学的観点に基づいて解釈の必要性を主張したと結論し、身体との関係で演奏を論じる可能性を持つ理論としてアンセルメ美学を提示する。
著者
舩木 理悠
出版者
日本音楽学会
雑誌
音楽学 (ISSN:00302597)
巻号頁・発行日
vol.60, no.1, pp.65-77, 2014

Gisele Brelet (1915-1973), une musicologue frangaise, a etudie le rapport entre le temps et la musique, dans son ouvrage principal, Le temps musical - essai d'une esthetique nouvelle de la musique (1949), et a developpe une theorie originale du temps musical. Selon elle, s'il existe bien un temps musical, les etudes dans ce domaine ne font que souligner partiellement une structure de sa formation, sans comprendre totalement cette derniere. La presente etude se concentre sur la proposition: ≪Construire le rythme, c'est construire le temps≫ (ibid., p. 363), soutient que la structure qui construit le rythme egale celle qui construit le temps musical et expose ainsi la theorie de Brelet sur le rythme musical. Pour cela, nous mettons en evidence, d'abord, dans l'explication du rythme musical, deux structures, celles du ≪meme≫ et de ≪l'autre≫ (ibid., p. 264), ainsi qu'une ≪synthese de syntheses≫ (ibid., p. 281), et, en plus, nous indiquons qu'elles se combinent au ≪theme≫ et a ≪la variation≫ (ibid., p. 264). Il devient alors clair que ≪le theme et la variation≫ ont une double signification: le rapport entre des elements dans la musique, et le rapport entre le meme universel qui les determine, et ces autres qui constituent a chaque fois chacun des elements. Ensuite, au titre d'une possibilite decoulant de la theorie de Brelet, en etudiant le tempo ou le rythme se developpe concretement, cette etude indique le rapport entre rythme musical et tempo: c'est par ≪l'unite de temps≫ (ibid., p. 376) que le rythme musical s'unit avec le tempo qui s'inscrit a la sonorite, et se concretise. Pour cela, cette etude examine la possibilite de comprendre le rythme comme contenant le tempo.
著者
舩木 理悠
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.66, no.2, pp.97-107, 2015-12-31 (Released:2017-05-22)

Gisele Brelet (1915-73), a French musicologist, is known for her study of time in music, Le Temps musical - essai d'une esthetique nouvelle de la musique (1949). Accordingly, earlier studies of Brelet are mainly focused on her concept of le temps musical, and few evaluate her aesthetics in a historical context. This paper aims at placing Brelet in that context by examining her remarks on Eduard Hanslick (1825-1904), the author of Vom Musikalisch-Schonen (1854), known as the father of modern musical aesthetics. Brelet argues that Hanslick's aesthetics is negatif, and claims her work can renovate it. First, this paper analyzes Brelet's statements to show how she interprets Hanslick's theory as 'temporal.' Second, it analyses her interpretation with reference to Hanslick's text, before pointing out the lack of attention given to 'the temporal', which later led to the negligence of it in musicology, consequently causing many difficulties in this field today. This paper concludes that Brelet's aesthetics, criticizing the weak points in Hanslick's theory, enable us to view the problems in modern and contemporary musical aesthetics in a new perspective.
著者
舩木 理悠
出版者
美学会
雑誌
美學 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.66, no.2, pp.97-107, 2015-12-31

Gisele Brelet (1915-73), a French musicologist, is known for her study of time in music, Le Temps musical - essai d'une esthetique nouvelle de la musique (1949). Accordingly, earlier studies of Brelet are mainly focused on her concept of le temps musical, and few evaluate her aesthetics in a historical context. This paper aims at placing Brelet in that context by examining her remarks on Eduard Hanslick (1825-1904), the author of Vom Musikalisch-Schonen (1854), known as the father of modern musical aesthetics. Brelet argues that Hanslick's aesthetics is negatif, and claims her work can renovate it. First, this paper analyzes Brelet's statements to show how she interprets Hanslick's theory as 'temporal.' Second, it analyses her interpretation with reference to Hanslick's text, before pointing out the lack of attention given to 'the temporal', which later led to the negligence of it in musicology, consequently causing many difficulties in this field today. This paper concludes that Brelet's aesthetics, criticizing the weak points in Hanslick's theory, enable us to view the problems in modern and contemporary musical aesthetics in a new perspective.