著者
花村 俊吉
出版者
日本霊長類学会
雑誌
霊長類研究 Supplement
巻号頁・発行日
vol.21, pp.12, 2005

ニホンザルの群れにいるオスは、群れを構成する多くの個体から離れているオス(周辺にいるオス)と、多くの個体の近くにいるオス(中心にいるオス)とに分化して観察されることが知られている。また、このオスの空間的位置は移行する。しかし、その分化機構や移行過程はよく分かっていない。本研究では、他個体との相互行為の積み重ねとしてオスの空間的位置の差異が観察されると考え、オスが他個体から離れることになる逃避、他個体の近くにいることになる近接に着目し、(1)周辺にいるオスがよく逃避しているかどうか、(2)オスの逃避の発端となる他個体の性、(3)オスの逃避に関わる他個体との相互行為、(4)オスの逃避の発端とならない他個体とその近接について検討した。<br> 2004年2月から8月までの7ヶ月間、嵐山モンキーパークいわたやまのニホンザル餌づけ群のうち、10才以上のオトナオス9頭を対象に個体追跡を行い、逃避、近接、攻撃などの他個体との相互行為、およびオスの空間的位置を記録した。空間的位置は、個体追跡中の瞬間サンプリングによって得た視界内の個体数などによって評価した。<br> その結果、よく逃避するオスとほとんど逃避しないオスがおり、(1)周辺にいるオスは中心にいるオスより頻繁に逃避し、(2)そのほとんどはメスとの相互行為が発端となって生じていた。その際、(3)メスの悲鳴によって第3者に攻撃されることがあり、こういった状況をもたらし得るメスから逃避していることが示唆された。また、(4)周辺にいるオスでも、毛づくろいや長時間近接をするメスからは逃避せず、それらのメスとの近接時には逃避頻度が低くなる傾向があり、特定のメスとの近接によってオスの空間的位置の移行が促される可能性が示唆された。したがって、オスの空間的位置にはメスとの社会関係が強く影響していると考えられる。また、観察可能なニホンザルの群れという境界についての再検討が要求される。
著者
花村 俊吉
出版者
Primate Society of Japan
雑誌
霊長類研究 = Primate research (ISSN:09124047)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.159-176, 2010-12-20

Chimpanzees form a multi-male/multi-female unit-group and the members of the group usually split into temporary parties. They sometimes exchange long-distance calls, pant-hoots (PH) between parties and utter PH in chorus within a party. Although most studies on PH have focused on the sociobiological functions for vocalizers or the referential functions, such studies based on individualistic or anthropocentric viewpoint do not tell us how chimpanzees interact with others by using PH. This study aims to analyze how the chimpanzees of Mahale connect their actions through PH and how they organize their social fields beyond visual contact with involvement of others in sight, by applying ethnomethodology and focusing on hearers' actions. Case analyses based on the result of their usual interval for exchanging PH (10 sec.) revealed that both vocalizers and hearers practiced the same "call-answer" form. Utilizing this form, not only vocalizers could construct an auditory social field between parties but also non-answering hearers could observe the field. Even if PH hearers headed to the place from which they heard the PH, they sometimes restrained themselves from answering to hear whether or not the answer was uttered by other parties, and anew uttered PH to elicit the voluntary answer from the party with whom they tried to interact. Meanwhile, PH hearers sometimes answered immediately regardless of the contexts in which the PH was uttered. Employing these two hands, they would organize their auditory social fields. Once two parties constructed their auditory social field by exchanging PH, one could wait for next call from another or they could get to meet visually with repeating PH exchanges. On the other hand, PH hearers sometimes terminated or deferred those interactions, which hearers' attitudes were supposed to generate the society in which the members could stay apart from each other even beyond PH distance. In conclusion, these hearers' various actions show the sociality related to their dynamic fission-fusion society and engaging in non-referential interactions. When we say that chimpanzees' society is complex, we may be often thinking of the process of interactions resulted from such their unique sociality.