著者
苅谷 康太
出版者
日本アフリカ学会
雑誌
アフリカ研究 (ISSN:00654140)
巻号頁・発行日
vol.2016, no.89, pp.1-13, 2016-05-31 (Released:2017-05-31)
参考文献数
37

19世紀初頭,現在のナイジェリア北部一帯に相当するハウサランドにおいて大規模な軍事ジハードが開始された。このジハードは,数年のうちに次々と同地のハウサ諸王権を圧倒し,一般にソコト・カリフ国と呼ばれる,イスラームを統治の基盤に据えた国家の建設を実現した。ジハードと国家建設の中心にいたイスラーム知識人ウスマーン・ブン・フーディー(1817年歿)は,複数の著作の中で,ハウサランドもしくはスーダーンに住む人々を信仰の様態に基づいて分類し,更に,その分類において不信仰者と見做した人々の捕虜・奴隷化に関する規定を論じている。本稿では,国家の基盤建設期にあたる1808年以降のウスマーンが,ウラマーの多くが認めていない法学的見解に依拠することを容認する「寛容の思想」を導入し,上述の信仰の様態に基づく人間の分類を操作することによって,捕虜・奴隷化し得る不信仰者の範疇を如何に拡大したのかを明らかにし,更に,その背景に如何なる理由が存在したのかを考察する。
著者
苅谷 康太
出版者
日本アフリカ学会
雑誌
アフリカ研究 (ISSN:00654140)
巻号頁・発行日
vol.2016, no.89, pp.1-13, 2016

19世紀初頭,現在のナイジェリア北部一帯に相当するハウサランドにおいて大規模な軍事ジハードが開始された。このジハードは,数年のうちに次々と同地のハウサ諸王権を圧倒し,一般にソコト・カリフ国と呼ばれる,イスラームを統治の基盤に据えた国家の建設を実現した。ジハードと国家建設の中心にいたイスラーム知識人ウスマーン・ブン・フーディー(1817年歿)は,複数の著作の中で,ハウサランドもしくはスーダーンに住む人々を信仰の様態に基づいて分類し,更に,その分類において不信仰者と見做した人々の捕虜・奴隷化に関する規定を論じている。本稿では,国家の基盤建設期にあたる1808年以降のウスマーンが,ウラマーの多くが認めていない法学的見解に依拠することを容認する「寛容の思想」を導入し,上述の信仰の様態に基づく人間の分類を操作することによって,捕虜・奴隷化し得る不信仰者の範疇を如何に拡大したのかを明らかにし,更に,その背景に如何なる理由が存在したのかを考察する。
著者
苅谷 康太
出版者
Research Institute for Languages and Cultures of Asia and Africa, Tokyo University of Foreign Studies
雑誌
アジア・アフリカ言語文化研究 (ISSN:03872807)
巻号頁・発行日
vol.2023, no.105, pp.31-45, 2023-03-31 (Released:2023-03-31)

In the early nineteenth century, a strong state—commonly called the Sokoto Caliphate—was established by a Fulani Muslim intellectual, ʿUthmān b. Fūdī (d. 1817) and his jamāʿa (community), as a result of their large-scale jihad in Hausaland and its surrounding areas. Since Islamic law was enforced as one of its governing principles, ʿUthmān and the other members of the early Sokoto leadership wrote numerous Arabic works, in which they discussed various legal issues to justify their jihad and governance from the viewpoint of the divine law. Al-Qawl al-manʿūt fī al-nafaqa wa-l-qasm fī al-mabīt (the Described Statement about Maintenance and the Allotment of Overnight Stays) was one of such writings composed by ʿUthmān’s son, Muḥammad Bello (d. 1837). Muḥammad Bello became the second caliph of the Sokoto Caliphate after his father’s death in 1817. Like his father, he was a prolific scholar, and his writings covered various religious and intellectual themes. Among such themes, al-Qawl al-manʿūt—comprising four questions, their answers, and a conclusion—addressed legal issues relating to polygamy and concubinage. According to Islamic law, free male Muslims are permitted to have up to four wives simultaneously. Moreover, the possession of female slaves as concubines is authorized. Considering these principles, Muḥammad Bello discussed legal stipulations on the maintenance (nafaqa) of wives and overnight stays (mabīt) with them and the concubines. Referring to eight manuscripts and a published handwritten text, I edited this short legal treatise. Considering that it was written by one of the most influential political leaders of the early Sokoto Caliphate, this edited work can contribute to the examination of the legal, political, and social aspects in early nineteenth-century West Africa.