著者
菊川 徳之助
出版者
日本演劇学会
雑誌
演劇学論集 日本演劇学会紀要 (ISSN:13482815)
巻号頁・発行日
vol.50, pp.105-119, 2010 (Released:2018-01-12)

I have engaged myself in theatre education and theatre research, teaching students theatre practice and theory at university, while at other times occupying myself in theatre activities as director, actor, and so on. For Japan to be Japan, a book by Junji Kinoshita, gave me a starting point for theatre research. This book taught me significantly about the concept of play and its structure, and that of theatre and its structure. Kinoshita's view of catharsis is especially intriguing for me, pointing out the issue of “qualitative conversion of values” and, at the same time, stating that theatre, therefore, inherently and independently, has substance to “change” an audience.Nonetheless, a kind of self-contradiction occurred to me. It would be generally typical to verify by means of practice what one has pursued in theory, or, conversely, to base one's practice on theory. Although I meant to think of theatre research through theatre practice, as a matter of fact, I did not do so. I have never “staged” a Kinoshita play. Furthermore, I have directed quite a number of plays by Bertolt Brecht; however, I have never written a “paper” of Brecht studies. There would be some reasons, and it seems certain that there lies some contradiction of sorts.This paper reflects on theatre research from two perspectives, with a mind to future theatre research and joint research.
著者
菊川 徳之助
出版者
日本演劇学会
雑誌
演劇学論集 日本演劇学会紀要 (ISSN:13482815)
巻号頁・発行日
vol.46, pp.25-47, 2008

<p>KINOSHITA Junji seems to have become interested in Okinawa in 1960, fifteen years after the end of World War II, when he co-created the Sprechchor, <i>Okinawa</i>, for the first China tour of the Shingeki theatre troupe, "Nihon Shingeki Dan." The work presents an Okinawan woman named NAMIHIRA Hide, who kills a former sergeant of the Japanese Army, YAMANO Takekichi, by cutting the rope he holds onto. She thus severs what Japan's past has been burdened with and she, as an Okinawan, throws herself to death from the cliff. Kinoshita completed the play in 1963 by confronting the issue of Okinawa within Mainland Japan without visiting Okinawa. What made him create a drama of alienation (à la Brecht) that was beyond his own theory of drama is firstly a kind of refracted double structure; he "looks at Okinawa through the eyes of Noboru JABANA, while being looked at by the same eyes in turn." This was caused by Kinoshita's sympathy with the life of Jabana, one of the intelligentsia in the Meiji Era. And secondly, a realistic impact of dissolution of his theatre company, "Budo no Kai". Accordingly, the alienation effect in this play is produced by placing "Okinawa" as the object of the drama.</p>
著者
菊川 徳之助 永田 靖 瀬戸 宏 鈴木 公子 山下 純照 熊谷 保宏
出版者
近畿大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2003

演劇教育の実態調査を、目本演劇学会の会員を対象に、3度にわたって行ない、その分析を試みた。さらにはインターネットのホームページその他で、演劇教育関連科目の情報を集め、これを整理、分析し、演劇教育の実態を探る試みを行なった。また、演劇教育の方法を構築するための内容探求のため、科研費研究メンバーでの研修会を持ち、さらには、規模を大きくした演劇教育コロキウムを2年にわたって開催した。(1)2003年度には、8月に演劇教育の事例報告を中心にした研修会。大学演劇教育を考える基礎がためのため、10月と翌年1月に、宝塚北高校、神奈川総合高校の現場で2校の演劇教育の実際を材料に研修した。そして2月に演劇教育のコロキウムを開催した。大学演劇教育においては、演劇専攻を設置する大学と設置しない大学、あるいは、実技科目を設置する大学と設置しない大学、などの多様な軸を見据えて討論した。(2)2004年度は、8月に演劇教育の研究を深めて行く更なる方法の討議を行なう研修会を持ち。12月に、演劇教育を専門とする大学の授業と普通授業に演劇的手法を用いた演劇授業の2つの大学における演劇教育の現場を材料に研修会を行なった。そして、昨年度に続いて演劇教育コロキウムを3月に開催した。第1部は、「外国における演劇教育研究」で、<英米およびポーランドの高等教育機関における演劇教育とその研究をめぐって>を、第二部では、12月に研究対象とした2つの大学の演劇教育の姿を討論材料に討議を進め、第三部では、<これからの演劇教育>のタイトルのもとで、イ)学部に演劇教育の専門コースを設置し、尚且つ実技を伴う授業を設置。ロ)学部に演劇教育の専門コースを設置するが、理論(座学)中心の演劇教育を設置、などの5つのタイプをもった大学の演劇教育の姿の基に討議するコロキウムを行なった。これらの成果は、来年の「日本演劇学会紀要」にまとめる計画である。