著者
藤原 康雄 奥野 博久 松岡 義幸 萱原 瑞穂
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木史研究 (ISSN:09167293)
巻号頁・発行日
vol.11, pp.191-196, 1991-06-05 (Released:2010-06-15)
参考文献数
6

JR大阪環状線は戦後の復興の中から大阪市民の強い要望により1956 (昭和31) 年3月20日に着工され、1961 (昭和36) 年4月に完成した。しかしながら「の」字運転のためににそれほどの効果が期待されず、ほぼ同時に旧西成線の高架化も着工し、1964 (昭和39) 年に完成した。この年は東京オリンピック、東海道新幹線の開通と大きなプロジェクトが成功した。環状線の開通は種々の困難を乗り越え、最新の技術を酷使し、城東線と西成線をむすぶことによって旅客の流動の差を2倍程度に押さえ、大阪市の発展に多大な効果があった。
著者
藤原 康雄 吉田 栄一 野崎 信義 長沢 隆夫
出版者
The Japan Petroleum Institute
雑誌
石油学会誌 (ISSN:05824664)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.47-53, 1985-01-01 (Released:2008-10-15)
参考文献数
8

MTBEを高オクタン価基材としてガソリンに調合する場合, MTBE混合の影響が二, 三の実用性能にどのように現れるかを検討した。ターボチャージャ塔載および非塔載の自動車において走行オクタン価と実験室オクタン価(RON, MONおよびDON) との関係, ならびにエンジンの暖機性評価の尺度であるウォームアップ時間およびスタンブル消失時間とガソリンの70°C留出量との関係はいずれもMTBE混合の有無にかかわらず同一の関係式で整理できる。またガソリン中に存在するMTBEは酸化触媒である第二銅イオンに対して金属不活性剤として作用し, ガソリンの酸化安定性 (誘導期間) を延長させる効果がある。
著者
藤原 康雄 奥野 博久 松岡 義幸 萱原 瑞穂
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木史研究 (ISSN:09167293)
巻号頁・発行日
vol.11, pp.191-196, 1991

JR大阪環状線は戦後の復興の中から大阪市民の強い要望により1956 (昭和31) 年3月20日に着工され、1961 (昭和36) 年4月に完成した。しかしながら「の」字運転のためににそれほどの効果が期待されず、ほぼ同時に旧西成線の高架化も着工し、1964 (昭和39) 年に完成した。この年は東京オリンピック、東海道新幹線の開通と大きなプロジェクトが成功した。<BR>環状線の開通は種々の困難を乗り越え、最新の技術を酷使し、城東線と西成線をむすぶことによって旅客の流動の差を2倍程度に押さえ、大阪市の発展に多大な効果があった。
著者
藤原 康雄 竹園 哲也 京野 三郎 阪柳 定男 山里 一英 飯塚 広
出版者
Japan Oil Chemists' Society
雑誌
油化学 (ISSN:18842003)
巻号頁・発行日
vol.17, no.7, pp.396-399, 1968-07-20 (Released:2010-02-12)
参考文献数
5
被引用文献数
1 2

Degree of alkyl chain branching of various commercially available detergent alkylates, including straight chain type, branched chain type and mixture thereof, was studied by means of high-resolution nuclear maenetic resonance. and an explicit correlation between alkyl chain branching ofdetergent alkylates and biodegradability of their sulf onates was obtained.The degree of alkyl chain branching in detergent alkylates is expressed by a parameter HCH3-6 ΣH-5, which is obtained by a combination of NMR and gaschromatography, where HCH3 and Σ H - 5 denote the number of methyl hydrogens and the total number of hydrogens in the alkyl chain, respectively. A plot of this parameter for the alkyl chain branching of detergent alkylates against biodegradability of their sulfonates was found to be almost linear as in Fig.-3. Use of Hω, which denotes the number of total methyl hydrogens in the alkyl chain, instead of HCH3 in the parameter leads to a lack of the linearlity of the plot of the alkyl chain branching against the biodegradability of sulf onates as in Fig.-4. Whereas, biodegradability of alkylbenzene sulfonates can be more rapidly predicted, since Hω, can be derived only from NMR spectra of hydrogens in the alkyl chain in detergent alkylates.