著者
西川 知亨 NISHIKAWA Tomoyuki
出版者
京都女子大学現代社会学部
雑誌
現代社会研究 (ISSN:18842623)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.105-117, 2007-12

初期シカゴ学派の重要な社会学的方法の一つは、人間生態学である。しかしそれと同時に、人間生態学の対概念とみなされる社会政策論にもシカゴ学派の社会学者は関心をもっていた。本稿では、人間生態学的視点における同心円地帯理論で有名な、E・W・バージェスの社会政策論に着目する。バージェスの社会政策論は、1910年代の社会改良、1930年代の社会計画、1950年代以降の社会福祉の考え方へと展開していったことを、バージェス文献の比較検討によって示す。1910年代の社会改良は、シカゴ学派第一世代の実践社会学の思潮に影響されている。1930年代の社会計画は、「科学」にもとづく社会学が構想されたことによる。1950年代以降のエイジング・老年社会学研究は、これまでのシカゴ学派研究では軽視されてきた社会福祉論であり、それは近代化論を背景としている。バージェスの社会政策論は、社会政策・福祉論において現代議論すべき論点の多くを原初形態として示している。In the earlier Chicago school of sociology, human ecology was one of the initial methods. Being well-known for his concentric zone model of human ecology, Burgess simultaneously put emphasis on the conception of social policy, which was regarded as a contrary concept to human ecology. Through the analysis of his writings, this paper aims at clarifying the chronological changes in his theory, pointing out three different stages: social reform in the 1910s, social planning in the 1930s, and finally social welfare in the 1950s. Each stage appears to have some implications toward science and modernization. As it is argued in the present paper, this finding suggests that his theory of social policy has been contributing to the contentions on social policy and welfare even today.
著者
西川 知亨
出版者
京都大学
雑誌
京都社会学年報 : KJS
巻号頁・発行日
vol.9, pp.219-235, 2001-12-25

An individual sometimes recognizes embarrassment in everyday life. He tends to hate to be embarrassed. So he tends to avoid embarrassment. This "embarrassment avoidancers" image is one aspect of socialized man. But this aspect cannot fully cover the social meaning of "embarrassment". "Embarrassment" seems to have some crucial social meaning not only in avoidance but also in expression. This essay is to evaluate the social meaning of embarrassment from Goffman's point of view. Embarrassment can be recognized when something (or someone) is deviated from some rules. This essay is dealing with two contexts. First, it deals with the embarrassment when someone's act seems to be deviated from some ritual rules. Second, it deals with the embarrassment when incompatible principles seem to encounter in one place. In both cases, an individual tries to deal with emerged embarrassment. In the first case, he or others try to change the meanings of deviant act into the meanings that can be seen as acceptable. The main devices for remedial work are, for example, accounts, apologies, and requests. And in some cases, embarrassment is not an object of avoidance but one of expression. This seems to be one aspect of elasticity of social structure. In the second case, it is almost impossible to change principles in one situation. He tries to adjust oneself to reduce the seriousness of conflict by denying current reality. And to express embarrassment has some social function. To express embarrassment leaves the possibility that incompatible principles can maintain. So embarrassment has social function for elasticity of social structure. "Embarrassment" seems to tell us how we lead our lives in many incompatible social principles.
著者
西川 知亨
出版者
京都大学
雑誌
京都社会学年報 : KJS
巻号頁・発行日
vol.7, pp.259-266, 1999-12-25
著者
西川 知亨
出版者
大谷大学
雑誌
研究活動スタート支援
巻号頁・発行日
2010

主に日本の「貧困」/貧困層とその支援に関する全国の活動の調査を進めるなかで、貧困に対抗する活動が社会的レジリエンスに及ぼす影響についての検討をおこなった。同時に、これらの調査を理論的・方法論的に裏付ける初期シカゴ学派の「総合的社会認識」の社会学の検討を進め、活用した。その結果、「柔軟な役割関係は、社会的レジリエンスを高める可能性を有する」など、社会的レジリエンスに関する命題をいくつか得た。