著者
貝山 道博
出版者
日本経済学会
雑誌
The Economic Studies Quarterly (ISSN:0557109X)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.174-185, 1988-06-20 (Released:2007-10-19)
参考文献数
11

In this paper, we analyze the following problem, using Alonso-Wheaton type two-city model; when the change of the unit transport cost in a city affects not only the utility level of its residents but also that of the residents in the other city through inter-city migration, how should its change be evaluated?We get the following results: Under an optimal inter-city income transfer, the benefits of the change of the unit transport cost in a city is measured correctly by the partial equilibrium measure. But, otherwise, its measure becomes over (under)-estimated if the marginal external effect of migration in the city is larger (smaller) than that in the other city.
著者
田北 俊昭 松尾 剛次 貝山 道博
出版者
山形大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2011

本研究では、地域ブランドの理論と実証分析を行いつつ、地元連携型の「創造的地域ブランドの発掘と構築を行うことが目的である。地域ブランドの経済分析は、さくらんぼ、高級米「つや姫」、高級洋梨「ラ・フランス」、イチョウの銘木などをとりあげ、訪問地ブランドとしての各市町村の情報発信能力について分析を進めている。創造的地域ブランドについては、世界最高級の羽前エキストラシルクをはじめ、自然・歴史文化等の地域資源発掘について、博物館・行政・民間団体等と連携を行い、シンポジウム発表会を実施し地域ブランドの構築を進めた。日本・世界ブランドのプロセスを構築し将来価値評価も可能である。