著者
田北 俊昭 宮川 佑子
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.40, no.2, pp.21-28, 2010-02

The purpose of this paper is to develop a media choice model for collecting information of goods. Before we buy some goods, we need information of goods in advance. In the Internet era, it is natural that we should buy goods at the particular real shop after collecting informations on the web site of makers. In some cases, we buy same goods at the Internet shop after checking information of goods at the real shop. The process of shopping can be divided into the two steps in this way. This paper focuses on the first step of this procedure.
著者
田北 俊昭 松尾 剛次 貝山 道博
出版者
山形大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2011

本研究では、地域ブランドの理論と実証分析を行いつつ、地元連携型の「創造的地域ブランドの発掘と構築を行うことが目的である。地域ブランドの経済分析は、さくらんぼ、高級米「つや姫」、高級洋梨「ラ・フランス」、イチョウの銘木などをとりあげ、訪問地ブランドとしての各市町村の情報発信能力について分析を進めている。創造的地域ブランドについては、世界最高級の羽前エキストラシルクをはじめ、自然・歴史文化等の地域資源発掘について、博物館・行政・民間団体等と連携を行い、シンポジウム発表会を実施し地域ブランドの構築を進めた。日本・世界ブランドのプロセスを構築し将来価値評価も可能である。