著者
車 政弘
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.46, pp.210-211, 1999-10-15

After examining 465 registrations of design for an electric 'kotatsu' from 1955 to 1996,the following results have been achieved; Many devices for electric heaters were registered for several years after 1955. Many of the wooden frame for a 'kotatsu' were shaped like square, but in the 1980's, more and more 'kotatsu's began to have rectangular frames, and had the same function as a traditional low table in Japan. Most of the registrations of devices such as collapsible legs or detachable legs had been finished before 198O. An electric 'kotatsu' has more frequently been used all through the year since 1975. Since that time an electric 'kotatsu' has remarkably established its position as a traditional low table in the living or dining room in Japan.
著者
車 政弘
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.45, pp.222-223, 1998-10-30

The process of developing Japanese electric warmer 'kotatsu ' was studied by way of examining the catalogues of three manufacturers of household electric appliances. As a result, the following points were clarified ; 1) The electric kotatsu was developed in 1957,and it spread over almost every family in Japan in the course of the technical and design development . 2) A high-grade electric kotatsu developed in 1975 , which looks like a piece of furniture rather than a sort of electric appliance, is an example of the development which has greatly changed the characteristics of an electric kotatsu. Now it plays a part of dining-table or table for a drawing room and a living room. Thus it has become very popular of all the Japanese families as a low table.
著者
内藤 郁夫 昇 愛子 車 政弘
出版者
一般社団法人 日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.19-28, 2004-07-31 (Released:2017-07-19)
参考文献数
35

庄内地方(鶴岡と酒田)・会津若松市・長岡市は絵蝋燭の産地として知られている。これらの地域で絵蝋燭業者や技術者に聞き取り調査を行い、伝統的絵蝋燭の図案を中心にその歴史や製造における特徴や利用法を研究した。絵蝋燭は18世紀中頃に庄内地方と会津で開発された。会津若松には3つの絵蝋燭のタイプがあった。一つは、牡丹や菊の絵が描かれた日本画タイプ、一つは、筆・笥・巻物の形に似せた細工蝋燭、あと一つは蒔絵タイプである。庄内の伝統絵蝋燭は御所車の図柄で代表される日本画タイプである。ー方長岡の絵蝋燭は会津若松より伝播したといわれ、牡丹・菊・甕・台の図柄で特徴すけられる。この中で、甕と台は会津若松で忘れられた図柄である。いずれの産地の伝統的絵柄は花篭模様が多<、磁器の影響が示唆される。これらの地域では、江戸時代より仏事に絵蝋燭が使用される。これが絵蝋燭製造の統いた理由である。