著者
遠藤 竜馬
出版者
学術雑誌目次速報データベース由来
雑誌
ソシオロジ (ISSN:05841380)
巻号頁・発行日
vol.40, no.3, pp.21-39,159, 1996

The attraction of motorsport is regarded as "speed (and thrill) ". From the perspective of motorsports players, however, this assumption involves problems. While racing drivers are attacking circuit tracks, they scarcely pay attention to the speedometer (moreover, it is often removed from racing machines). In addition, at the instant their machines reach the "top speed" on straightaways, the drivers feel relatively most relaxed; they aren't competing in a "sport". This fact makes us suspicious of the the universe of meaning/discourse that reduces motorsport to "speed".<br> Early motorsport greatly contributed to the development of motorization. It represented people's "desire for speed". From Luhmann's system theory, this relationship is interpreted as a sort of "symbiotic mechanism"; the organic foundation of social systems. On the other hand, however, the automobile society is characterized by the inhibition of speed. The antinomy of inspiration and inhibition was a result of the differentiation of the universe of meaning into two distinctive spheres, namely the "symbolism of safety" and that "of speed". The former is the "perverted" perspective of the traffic law/police. It identifies itself with the symbol "safety" and only rhetorically accuses the "diabolic" side of speed in blindness to the reality of traffic risk. The latter is the "opposite" of the former. It identifies itself with the symbol "speed" and also forgets risk. Each symbolism is the negative image or "double" of the other and mutually amplifies its own perversion by utilizing the opposite as the "catalyzer".<br> This dichotomy is the very mechanism that enables motorization. The most drastic effect of this maneuver is the "creation" of the "desire for speed". This anthropological category is indeed a construct of the universe of meaning differentiated into both symbolisms, which is, based on Luhmann's theory, a "self-referential system".
著者
遠藤 竜馬 Endo Tatsuma エンドウ タツマ
出版者
大阪大学人間科学部社会学・人間学・人類学研究室
雑誌
年報人間科学 (ISSN:02865149)
巻号頁・発行日
no.19, pp.53-70, 1998

本稿は、モータースポーツの「草の根」たる底辺層として、一般公道で「スピードレース型の暴走行為」に興じる若者サブカルチャー─彼らは「ストリート」とも呼ばれる─に注目する。彼らの行為は明らかに違法であり、それをモータースポーツに含めること自体が問題視されかねない。しかし、彼らの実態やモータースポーツ界全体をとりまく社会的環境について知ることで、その出現には必然的といいうる面もあることが理解されよう。クルマの改造=チューニングの法規による厳しい制限と、それを反映したモータースポーツ統轄組織の政策が、結果的に彼らを公道上の危険な遊びへと追いやっているのである。さらに視野を拡げるならば、こうした事態の背景に存する、意味論的な次元の問題もまた指摘できる。「スピード」と「安全」の二項対立へと構造化されたクルマ社会の言説空間のなかで、モータースポーツとは認識地平の外部へと「排除された第三項」にほかならない。この事実に対して我々は、ストリートの若者たちの自称である「走り屋」という言葉に、モータースポーツの自立=自律性カテゴリーを打ち立てようとする政治学を見いだせる。それはH ・サックスのいう「革命的カテゴリー」なのである。