著者
野口 舞子
出版者
東洋文庫
雑誌
東洋学報 = The Toyo Gakuho (ISSN:03869067)
巻号頁・発行日
vol.96, no.4, pp.01-026, 2015-03

The Almoravid Dynasty (c. a. 1061-1147) ruled over a vast territory, stretching from the Maghrib to the Ebro Valley. Since the dynasty originated from the Sanhaja Berbers of the western Sahara, its rulers were alien to the people in the Maghrib as well as those in al-Andalus. Therefore, the issue of legitimacy was of significant importance for the Almoravids in their claim to rule over these territories. This paper focuses on the bayʻa, oath of allegiance, as playing a crucial role in extending the influence of the Almoravids and providing them with legitimacy.The author’s examination of a series of bayʻa cases under the Almoravids reveals several features related to the Almoravid power structure and its political beliefs. Originally, these oaths were conducted at the time of the military conquests marking the early stages of their rule. However, further into their reign, the bayʻa was exacted at coronations and designations of heirs to the throne. Another feature of the bayʻa is that a new ruler or newly declared heir would have to be first approved by the ruler’s kin and the chiefs of the Berber tribes who had been appointed military governors of each local district. This indicates that Berber tribal soldiers were of the greatest importance to the Almoravid dynasty, and maintenance of ties with them was essential for the dynasty’s power. On the other hand, in al-Andalus, ʻulamā’ such as fuqahā (jurists) and qāḍīs (judges) took the lead in the bayʻa for approving the ruler, which suggests that Andalusian ʻulamā’ were representatives of the people in al-Andalus.Along with the expansion of their territory, the Almoravids also adopted a “written missive form” of the bayʻa in addition to the original “in-person” bayʻa ceremony, in order to gain approval from all power of the realm. Consequently, the bayʻa came to involve larger and larger numbers of participants. Several texts of the “missive form” remain, which contain early Islamic traditions and Arabic rhetorical style, which were also meant to legitimize the rulers’ authority. In summary, the Almoravids developed and established the procedure of bayʻa according to the preceding tradition to legitimize their rule.
著者
野口 舞子
出版者
お茶の水女子大学
雑誌
特別研究員奨励費
巻号頁・発行日
2009

本研究の目的は、ムラービト朝とムワッヒド朝という共にマグリブに興り、アンダルス(イスラーム治世下のイベリア半島)支配を行った外来政権を対象に比較分析を行い、両王朝のアンダルス支配と在地社会におけるその受容の実態を明らかにすることである。その結果、アンダルス史における外来政権の支配の性格やイスラーム世界におけるアンダルスの位置づけについて、一つの展望を示すことを目的としている。平成21年度は、ムラービト朝期のアンダルスのウラマー(イスラーム知識人)の実態と、彼らと王朝の支配の関係を明らかにするため、文献調査と現地調査を中心に行った。文献調査では、史料としてアラビア語年代記、伝記集を用いて研究を進めた。本年度は特に、マグリブ地域の記述に特化した史料を加えて用いることで検討対象地域を広げ、両地域の比較作業を通じてムラービト朝のアンダルス支配の実態解明を目指した。これらの成果としては、邦語、英語で研究会報告を3回行った。他方、文献調査と並行して、スペインのマドリードおよびモロッコのラバトの図書館、文書館において現地調査を行った。これは日本では入手することが出来ない史資料を収集するためや、対象地域における最新の研究動向を把握するために本研究に必要不可欠のものである。また、本研究で対象としているように、ムラービト朝の支配領域は現在のスペイン、モロッコ地域にまたがっていたため、両地域での現地調査が必要である。こうした現地調査では、文献を収集するだけでなく、現地研究者とも直接議論を交わすことで研究の精度を高めると共に、新たな知見を得ることに努め、本研究に大きな進行が見られた。