著者
鈴木 明夫 粟津 俊二
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.81, no.1, pp.1-8, 2010 (Released:2010-08-13)
参考文献数
23
被引用文献数
1

In order to examine the importance of fully representing graphic information items in graphic aids to facilitate comprehension of explanatory texts, we established and randomly assigned fifty university students into the following four groups: (a) participants who study the text without the aid, (b) participants who study the text with the aid, whose literal (key words) and graphic (arrows, boxes, etc.) information items are fully displayed, (c) participants who study the text with the aid, whose graphic information items are fully displayed but whose literal information items are partially displayed, and (d) participants who study the text with the aid, whose literal and graphic information items are partially displayed. The results of two kinds of comprehension tests “textbase and situation model” revealed that groups (b) and (c) outperformed groups (a) and (d). These findings suggest that graphic aids can facilitate students' text comprehension when graphic information items are fully displayed and literal information items are displayed either fully or partially; however, the aid cannot facilitate comprehension when both literal and graphic elements are displayed partially.
著者
佐藤 健 鈴木 明夫
出版者
東京農工大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2010

本研究は、マルチメディアを用いた外国語としての英語教育の効果を最大化することを目的とし、文字、音声両方における英語テキストの意味理解を促進するために開発したアプリケーション(2次元/3次元アニメーションを用いた語彙学習アプリケーションと、解答時間制限機能が付いた語彙学習アプリケーション)が、実際に利用者のリーディングやリスニング活動を通した英語テキスト理解を促進するかについて、研究期間中様々な設定の元で実証的に検証を行ってきた。結果としては、1)イメージを用いた語彙学習アプリケーションは、語彙学習そのものを促進するだけでなく、学習した語彙を含むリーディング、リスニング両方のテキスト理解を促進するが、イメージのマルチメディア化による差異(2次元アニメーションと3次元アニメーション)は見られなかった。また、2)英単語の意味想起の自動化を補助する時間制限機能付き語彙学習アプリケーションは、単語の意味想起の自動化を促進するだけでなく、学習した単語を含むリーディングのテキスト理解も促進することが分かった。これらの研究成果は国内外の学会で発表し、また研究論文として公表することができた。実際の教育利用を想定した上での教材開発と効果検証を行った結果、マルチメディアの言語教育が持つ意義を再度認識させることが出来たという意味で、本研究は成功であったと判断することが出来る。