著者
粟津 俊二 阿野 奈津美 斎藤 友香
出版者
実践女子大学
雑誌
実践女子大学人間社会学部紀要 (ISSN:18800009)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.111-119, 2008-04

都市圏の通勤電車の7人掛けロングシートに設置されているスタンションポールが、座席選択に与える影響について検討した。20代の男女63名に質問紙を配布して調査したところ、スタンションポール横の座席が選択されやすいこと、また性差があり女性の方がスタンションポール横の座席を選択しやすいことが示された。スタンションポールは空間を十分に分節するものではないため、主観的な空間分節が座席配置に影響すると考えられる。今後、知覚心理学やリーダーシップとの関連を考慮した研究を展開する必要があろう。
著者
粟津 俊二 藤田 和生
出版者
THE JAPANESE SOCIETY FOR ANIMAL PSYCHOLOGY
雑誌
動物心理学研究 (ISSN:09168419)
巻号頁・発行日
vol.48, no.2, pp.183-190, 1998-12-15 (Released:2009-10-13)
参考文献数
18
被引用文献数
2 4

ラット (観察者) は, ある食物を摂取してきた他個体 (提示者) と接触すると, その食物を選好するようになる。本研究では, 提示者と観察者の社会的関係の違いが, 伝達された食物に対する観察者の選好に影響を与えるかどうかを調べた。観察者を, 新奇な匂いのする異なった食物を摂取した2匹の提示者に接触させ, その後選択場面において, これら2つの食物に対する観察者の選好を測定した。観察者は, 既知の提示者が伝えた食物よりも未知の提示者が伝えた食物を選好し, また優位な提示者が伝えた食物よりも劣位な提示者が伝えた食物を選好した。この違いは, 観察者-提示者間の身体的な接触時間が異なるために生じたものではなかった。今回見られた選好は, ともにラットにとって適応的なものであると思われる。未知の提示者が伝えた食物を選好することは摂取する食物の幅を拡げ, 劣位な提示者が伝えた食物を選好することは食物獲得に要するコストを下げることにつながると考えられる。
著者
鈴木 明夫 粟津 俊二
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.81, no.1, pp.1-8, 2010 (Released:2010-08-13)
参考文献数
23
被引用文献数
1

In order to examine the importance of fully representing graphic information items in graphic aids to facilitate comprehension of explanatory texts, we established and randomly assigned fifty university students into the following four groups: (a) participants who study the text without the aid, (b) participants who study the text with the aid, whose literal (key words) and graphic (arrows, boxes, etc.) information items are fully displayed, (c) participants who study the text with the aid, whose graphic information items are fully displayed but whose literal information items are partially displayed, and (d) participants who study the text with the aid, whose literal and graphic information items are partially displayed. The results of two kinds of comprehension tests “textbase and situation model” revealed that groups (b) and (c) outperformed groups (a) and (d). These findings suggest that graphic aids can facilitate students' text comprehension when graphic information items are fully displayed and literal information items are displayed either fully or partially; however, the aid cannot facilitate comprehension when both literal and graphic elements are displayed partially.