著者
長谷川 将規
出版者
湘南工科大学
雑誌
湘南工科大学紀要 (ISSN:09192549)
巻号頁・発行日
vol.37, no.1, pp.77-90, 2003-03-18

"Theory of International Politics", written by Kenneth N. Waltz in 1979, has had a profound influence on North American academic society of International Politics, and the field of security studies in particular, since the 1980s. In this book, by advocating "balance-of-power theory", he revived "the balance of power" and "realism" (This "realism" was called "neorealism" and was separated from Morgenthau's traditional realism). Waltz's balance-of-power theory has been criticized mainly by"non-realists" such as neo-liberal institutionalists or constructivists, and relatively, their comments have drawn the attention. However, some realists who emerged after Theory of International Politics (I call them "Post-Waltz") suggest very impressive alternatives of Waltz's theory, too. This article is the comparisons of Waltz and Post-Waltz about the balance of power, and investigates these three issues: (1) From what viewpoints Waltz and Post-Waltz explain and estimate the balance of power? (2) How Post-Waltz criticize, revise or follow Waltz's balance-of-power theory to apply it to their own foreign policy analyses? (3) To what extent the hypothesis of the balance of power are consistent with the reality of international politics and foreign policy?
著者
長谷川 将規
出版者
湘南工科大学
雑誌
湘南工科大学紀要 = Shonan Institute of Technology journal (ISSN:09192549)
巻号頁・発行日
vol.52, no.1, pp.103-116, 2018-02

本稿は、経済制裁への理解を深めるため、経済制裁をめぐる以下の4つの問いを考察する。経済制裁は有効なのか。なぜ国家は経済制裁を利用するのか。どのような状況下で経済制裁は有効になるのか。経済制裁の成否はどのような基準によって評価されるべきなのか。従来の研究は、経済制裁は有効なのかという不毛な問いに焦点を当てる傾向があった。また、経済制裁を「強制」(ターゲットの譲歩や行為の修正)という観点からのみ考察し、「強制」に成功したか否かという基準だけから制裁の有効性や妥当性を評価しがちであった。本稿は、経済制裁には他にも重要な目的――「シグナリング」と「封じ込め」――が存在することを指摘し、こうした傾向を批判する。さらに、これら3つの異なる目的が、どのような状況下で成功しうるのかを考察する。最後に本稿は、経済制裁の有効性と妥当性をどのように評価すべきなのかを考える。経済制裁の成否は、「強制」の成否によってではなく、制裁を利用する国家の戦略状況の改善という観点から評価されるべきである。
著者
長谷川 将規
出版者
湘南工科大学
雑誌
湘南工科大学紀要 = Memoirs of Shonan Institute of Technology (ISSN:09192549)
巻号頁・発行日
vol.52, no.1, pp.103-116, 2018-02-01

本稿は、経済制裁への理解を深めるため、経済制裁をめぐる以下の4つの問いを考察する。経済制裁は有効なのか。なぜ国家は経済制裁を利用するのか。どのような状況下で経済制裁は有効になるのか。経済制裁の成否はどのような基準によって評価されるべきなのか。従来の研究は、経済制裁は有効なのかという不毛な問いに焦点を当てる傾向があった。また、経済制裁を「強制」(ターゲットの譲歩や行為の修正)という観点からのみ考察し、「強制」に成功したか否かという基準だけから制裁の有効性や妥当性を評価しがちであった。本稿は、経済制裁には他にも重要な目的――「シグナリング」と「封じ込め」――が存在することを指摘し、こうした傾向を批判する。さらに、これら3つの異なる目的が、どのような状況下で成功しうるのかを考察する。最後に本稿は、経済制裁の有効性と妥当性をどのように評価すべきなのかを考える。経済制裁の成否は、「強制」の成否によってではなく、制裁を利用する国家の戦略状況の改善という観点から評価されるべきである。
著者
長谷川 将規
出版者
一般財団法人 日本国際政治学会
雑誌
国際政治 (ISSN:04542215)
巻号頁・発行日
vol.2022, no.205, pp.205_29-205_44, 2022-02-04 (Released:2022-03-31)
参考文献数
90

This article examines the practices and studies of economic statecraft (ESC), which refers to economic means for strategic purposes. The aim is to acquire a broad view of ESC to deepen our understanding of ESC and provide useful suggestions for ESC in the 21st century. ESC has been practiced since ancient times, and many states used it in the 20th century. China’s ESC, based on its massive economic power, is now attracting international attention. However, although various countries have used ESC in various times, comprehensive research of ESC is unexpectedly few. Without grasping the whole picture of ESC, it is difficult for us to understand the true value, usefulness, and implications of each ESC practice or study, and to understand the big picture of ESC, we have to explore the history of ESC.This article begins by examining past ESC practices. It surveys the diverse techniques, cases, and objectives of ESC and its changing legitimacy. Next, based on the above research, I focus on how previous studies discussed ESC. Third, the article confirms the problems with the ESC (economic engagement) that the West has used toward China for the past twenty years, discussing more useful and appropriate alternatives toward rising China in the 21st century. Finally, the article confirms the pitfalls of ESC studies, summarizing the theoretical and practical implications of its discussion.Today’s liberal democracies need an alternative and more systematic ESC toward China because the failure of economic engagement is now obvious. It must be the ESC focused on economic order—the gauze curtain, which is different from the iron curtain of the Cold War period and is based on a high-level multilateral free trade agreement, such as the Trans-Pacific Partnership (TPP).In today’s global era, the high cost of military means is widely recognized, ESC techniques are expanding thanks to economic globalization, the two major powers—the United States and China—are both outstanding ESC users, and the West wants a new ESC toward China to replace economic engagement. Therefore, ESC bears significant meaning for both practice and research. Traditionally, both policymakers and researchers have considered national security and geopolitics exclusively from the perspective of military means. In the 21st century, however, without the perspective of ESC, they would not be able to fully understand national security and geopolitics.