著者
朝賀 泰男 西垣 英一 青井 一郎 杉浦 豪軌 槇野 浩司
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.853, pp.17-00088-17-00088, 2017 (Released:2017-09-25)
参考文献数
13
被引用文献数
1

As manufacturing has begun to move from mass production to mass customization, manufacturing industries are currently constructing the architecture to provide wide variety of products in countries around the world. Modular design and standardization is effective for mass customization. In recent years, modular design techniques have been researched in vehicle development. Then, car manufacturers have been announcing their own architecture about the car design. We have focused on pipe-based components as the standardized member of body structure. Since the pipe is a general-purpose member, we can get them easily. In this study, we have developed new design techniques for body structure consist of the pipe-based standardized components. Firstly, we have designed base frame layout by topology optimization formulated Min-Max approach for multiple load cases. Secondly, we have calculated cross-sectional design parameters by discrete design value table and fully stressed design. Using these techniques based on modular design rules, we can obtain body structure consisting of standardized components which are subjected to stress lower than the yield strength. As a case study, we have applied our unique modular design techniques to the rear body structure model.
著者
河合 勝彦 後藤 良次 杉浦 豪軌 青井 一郎 長屋 隆之
出版者
一般社団法人 経営情報学会
雑誌
経営情報学会 全国研究発表大会要旨集 2014年秋季全国研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.225-228, 2014 (Released:2015-01-30)

右肩上がりの日本経済が終焉を迎え、より性能の高いものをより安くつくることによって製品の売上げを伸ばすという、日本企業成長のシナリオに限界が見えてきた。その一方、製品やサービスにまつわるコストパフォーマンス以外の価値創造が顧客満足度を高め、企業の成長を支えるという事例が増えている。この後者の視点に基づいて、我々は企業と(非技術系)大学生が共同して新しい価値(新しいモビリティ文化)を創造するという実践活動(共創活動)を行っている。本稿は、この共創活動の概要をまとめ、こうした活動に参加することによって得られる企業と学生のメリットについて検討する。さらに、この実践活動で得られたノウハウや遭遇した困難について考察を加える。