著者
高嶋 幸太 桐山 岳寛
出版者
日本語教育方法研究会
雑誌
日本語教育方法研究会誌
巻号頁・発行日
vol.22, no.3, pp.2-3, 2016-03-19

In this study, an attitude survey using rating scales was conducted with 111 Japanese language learners. This was done to examine what kind of design is desired for their understanding in terms of Japanese language learning materials. As a result, "underlining" was statistically desired in input enhancement techniques which emphasize the key language form. Also "photos" was statistically rated higher than "drawings." In addition, the results reveal that learners consider "explanation about grammar," "correct usage / example," "incorrect usage / example," "icon / pictogram," "table," "summary," "numbering learning contents," and "captions" as useful to facilitate their understanding. Based on the results, this study proposes a model design of learning material as a draft plan.
著者
大橋 洸太郎 高嶋 幸太
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.66, no.1, pp.95-106, 2018-03-30 (Released:2018-04-18)
参考文献数
19
被引用文献数
4

本研究では,大学教育における第二外国語に対して,学生が何を望んでいるのかの調査,分析をある私立大学内で行った。その際には,大学で中国語,ドイツ語,スペイン語,フランス語,朝鮮語といった第二外国語を履修する62 名の自由記述型の質問項目の回答を用いて,捕獲率による知見の収集率の確認と,得られた知見の吟味,考察を行った。その結果,(a)実用的な授業,(b)学習者にとって困難な点の把握,(c)コース設計に対する考慮の重要性が明らかになった。また,調査用紙のフェイス項目を用いて協力者をサブグループに分類し,より詳細な層ごとに捕獲率を計算した。この試みにより,留学や仕事で外国語の使用を志望していない学生でも実用性を求めていることが確認された。