著者
高木 まさき
出版者
日本読書学会
雑誌
読書科学 (ISSN:0387284X)
巻号頁・発行日
vol.58, no.3, pp.147-156, 2016-10-31 (Released:2016-12-07)
参考文献数
13

The inquiry from the Minister of Education, Culture, Sports, Science and Technology (2014) aimed for the development of the new curriculum and the Central Education Council Reports suggesting how the reform on linking high school education to university education has both similar educational objectives of implementing active learning from primary to high school education. Active learning has been strongly emphasized because the quality of learning is under discussion and it shows that improvement of classes through language activities has not been sufficient. In the future practice and research of Japanese Language education, it is crucial that activities that fully implement Japanese language and linguistic functions are repeatedly conducted.
著者
高木 まさき
出版者
日本文学協会
雑誌
日本文学 (ISSN:03869903)
巻号頁・発行日
vol.51, no.8, pp.10-20, 2002-08-10 (Released:2017-08-01)

新宿駅西ロバス放火事件の犯人・丸山博文と、連続射殺事件の犯人・永山則夫のエピソードから、社会的な存在としての人間に必要な言葉の力を、<言葉によってつなぐ力><言葉に立ち止まる力>のふたつにまとめた。そして今日の情報化・消費化社会において、より重要性が増している<言葉に立ち止まる力>を育成する試みとして、言葉の問題として環境問題を扱うこと、「書き換え」によって文学教材を読み直すことのふたつを提案した。