著者
山下 藍 Ai YAMASHITA
出版者
宮崎公立大学
雑誌
宮崎公立大学人文学部紀要 = Bulletin of Miyazaki Municipal University Faculty of Humanities (ISSN:13403613)
巻号頁・発行日
vol.22, no.1, pp.261-280, 2014

「目標の可視化・明確化」は、ゲーミフィケーションにおける必修要素と言えるが、心理学やインストラクショナルデザインなど、様々な分野においてその重要性は確認されている。そのためゲーミフィケーション要素を正しく認識、導入するにあたり、どのような方法で戦略を立て強化を行うかが重要である。そこで本論では、韓国語授業において「目標の可視化・明確化」の強化を行い、その結果、学習者の動機づけと学習効果にどのような影響を与えるのかについて論じる。また、授業での検証結果を基に強化方法を見直し、今後の韓国語授業において「目標の可視化・明確化」を含むゲーミフィケーション基本4条件をどのように強化していくべきか、具体案を示しながら述べることとする。
著者
Tsutomu Nakayama Hideharu Huriya Asuka Kamo Kenzi Kosako Takeyuki Kozima Maki Sugawara Taiki Suzuki Mie Nishizima Ai Yamashita Megumi Yano Shouhei Makino Kota Kera Masumi Iijima
出版者
Japanese Society for Food Science and Technology
雑誌
Food Science and Technology Research (ISSN:13446606)
巻号頁・発行日
pp.FSTR-D-22-00202, (Released:2023-01-20)
被引用文献数
2

The molecular interaction of black tea components with phospholipid vesicles has been investigated to elucidate the various functions of black tea infusions, such as astringency, inhibition of cholesterol absorption, and inactivation of viruses. We have developed a simple method to analyze the turbidity of phospholipid vesicle solutions reacted with black tea infusions or components as an indicator of the molecular interaction. Using a portable visible spectrophotometer, the dose-dependency of catechins, theaflavins, thearubigins, and black tea infusions on turbidity was analyzed. The results indicate that authentic catechins and theaflavins independently caused aggregation of the phospholipid vesicles; however, their concentrations in the tea infusions were insufficient. Meanwhile, thearubigins prepared from black tea leaves caused aggregation at the concentration found in the tea infusions. It is concluded that thearubigins, instead of theaflavins, mainly contribute to the interaction with phospholipid vesicles.
著者
Ai Yamashita Aya Isumi Takeo Fujiwara
出版者
Japan Epidemiological Association
雑誌
Journal of Epidemiology (ISSN:09175040)
巻号頁・発行日
vol.32, no.2, pp.61-68, 2022-02-05 (Released:2022-02-05)
参考文献数
36
被引用文献数
8

Background: Online peer support groups are common and can be an effective tool for mothers with young children. The purpose of this review is to examine the types of support that online-based peer groups establish, as well as its health effects on mothers and their children.Methods: Systematic scoping review. Systematic review of existing literature was conducted using PubMed, CINAHL, Medline, Cochrane and Ichushi (Japanese language) database in December 2019.Results: Based on the inclusion and exclusion criteria, a total of 1,475 articles were extracted by initial search. After the review of titles, abstracts and full texts, a total of 21 articles met the inclusion criteria. The types of support mothers received were mainly informational and emotional support. Mothers also felt a sense of connection and community. Some health effects of online-based peer support group were seen in the area of mothers’ mental well-being. Minimal effects were seen in behavioral modification for child nutrition and breastfeeding.Conclusion: Due to the limited evidence in interventional studies, the effects of online-based peer support groups were inconclusive. Further studies with rigorous research designs would be helpful in future research.
著者
李 善愛 山下 藍 Sunae II Ai YAMASHITA
雑誌
宮崎公立大学人文学部紀要 = Bulletin of Miyazaki Municipal University Faculty of Humanities
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.19-34, 2014-03-07

本論では、受講学生の動機づけと学習効果向上のためゲーミフィケーションに着目し、「ポイント付与」と「スコア表示」に焦点を当て、学習効果と動機づけにおける影響について明らかにした。現在使われている韓国語教材は、本学の教育環境や学習目標等が十分に考慮されていないため、受講学生のモチベーションを維持し、学習効果を向上させるには限界がある。そこで授業活動での検証結果を基に、ゲーミフィケーション要素を見直し、今後、授業活動を支える新たな韓国語教材を開発する上での留意点について論じる。
著者
山下 藍 Ai YAMASHITA
雑誌
宮崎公立大学人文学部紀要 = Bulletin of Miyazaki Municipal University Faculty of Humanities
巻号頁・発行日
vol.22, no.1, pp.261-280, 2015-03-13

「目標の可視化・明確化」は、ゲーミフィケーションにおける必修要素と言えるが、心理学やインストラクショナルデザインなど、様々な分野においてその重要性は確認されている。そのためゲーミフィケーション要素を正しく認識、導入するにあたり、どのような方法で戦略を立て強化を行うかが重要である。そこで本論では、韓国語授業において「目標の可視化・明確化」の強化を行い、その結果、学習者の動機づけと学習効果にどのような影響を与えるのかについて論じる。また、授業での検証結果を基に強化方法を見直し、今後の韓国語授業において「目標の可視化・明確化」を含むゲーミフィケーション基本4条件をどのように強化していくべきか、具体案を示しながら述べることとする。