著者
岡崎 好秀 宮城 淳 堀 雅彦 東 知宏 中村 由貴子 小坂田 弘子 紀 螢 Bazar Oyuntsetseg Rodis Omar 松村 誠士 下野 勉
出版者
一般財団法人 日本小児歯科学会
雑誌
小児歯科学雑誌 (ISSN:05831199)
巻号頁・発行日
vol.40, no.4, pp.693-700, 2002-09-25 (Released:2013-01-18)
参考文献数
37
被引用文献数
2

齲蝕のない3~5歳の小児114名を対象として,Dentocult-SM®strip Mutansテスト(Orion Diagnostica社製)を用い,ミュータンス連鎖球菌数について調べた。また小児の生活習慣に関する15問のアンケートを実施した。そしてミュータンス連鎖球菌数とアンケート項目との関係について数量化理論II類を用い解析した。さらに上位にランクされた項目についてはχ2検定を用い検討を加えた。1.Dentocult-SM(R) Strip mutansテストの判定結果の分布は,クラス0は69.3%(79/114名),クラス1は21.9%(25/114名),クラス2は8.8%(10/114名)であり,クラス3は1人もいなかった。2.以下の項目はミュータンス連鎖球菌数と有意に関係していた。1)間食の不規則摂取(χ2検定p<0.01)2)間食回数3回以上(χ2検定p<0.01)3)甘味飲料を多く飲む(χ2検定P<0.05)4)保護者の齲蝕が多い(χ2検定p<0.05)5)間食後の歯磨きをしない(χ2検定P<0.05)以上より,これらの項目に対する保健指導を行えば,ミュータンス菌の定着のリスクが減少し,ひいては小児の齲蝕予防につながることが期待できる。
著者
假谷 直之 松村 誠士 RODIS Omar M M 紀 瑩 杜 小沛 志野 綾子 下野 勉
出版者
一般社団法人 日本小児歯科学会
雑誌
小児歯科学雑誌 (ISSN:05831199)
巻号頁・発行日
vol.44, no.3, pp.379-384, 2006-06-25

今回,我々は新しく発売されたミュータンス菌測定キット,オーラルテスターミュータンスの<I>S. mutans</I>検出能力を臨床評価する目的で研究を行った。被検児は岡山県内にあるN保育園児(4,5歳児)52名。オーラルテスターミュータンスとカリオスタットはマニュアルに従い処理,判定した。PCR法は,QIAGENのマニュアルに従いDNAを調製してPCR後,電気泳動にてバンドを確認した。対象を<I>S. mutans</I>とした場合,オーラルテスターミュータンスの値をHigh,Low二群に分けた分析で,High-Low間ではP<0.001,カリオスタット値の同様な分析では,High-Low間においてP<0,01でBand検出の有無との問に関連性を認めた。対象を<I>S. sobrinus</I>とした場合,オーラルテスターミュータンスの値をHigh,Low二群に分けた分析で,High-Low間においてはBand検出の有無との間に関連性を認めなかった。カリオスタット値の同様な分析においても,High-Low間でBand検出の有無との問に関連性を認めなかった。今回の研究で,<I>S. mutans</I>に特異的といわれている領域を増幅したPCR法によるバンド検出率と関連することが確認された。オーラルテスターミュータンスは,齲蝕原因菌のうち特に<I>S. mutans</I>の検査として有用と考えられる。
著者
Nishigawa Keisuke Rodis Omar Marianito Maningo Matsuka Yoshizo Omoto Katsuhiro Hayama Rika Okura Kazuo Tajima Toyoko Suzuki Yoshitaka Hosoki Maki Shigemoto Shuji Ueda Mayu
出版者
社団法人 日本補綴歯科学会
雑誌
日本補綴歯科學會々誌 (ISSN:18831958)
巻号頁・発行日
vol.61, no.2, pp.217-222, 2017
被引用文献数
25

Purpose: We previously investigated the effects of team-based learning (TBL) on fixed prosthodontic education and reported that TBL could have higher efficiency with high student satisfaction than traditional lecture. In the current report, we introduced flipped classroom to the fixed prosthodontic education and compared their effectiveness based on the final examination score in addition to TBL.Methods: Participants were forty-one students from XXXXXX University School of Dentistry who attended a fixed prosthodontics course. The first six classes adopted the flipped classroom style while the latter eight classes adopted TBL. To evaluate the relationship between learning styles and their effectiveness, we compared results from the term-end examination between the curriculum covered by flipped classroom and TBL-style classes. To draw comparisons, a referential examination with the same questions was conducted to eight faculty members who had not attended any of these classes.Results: Term-end examination results showed that TBL classes had slightly higher scores than flipped classroom classes. Referential examination results also showed higher scores for the same curriculum and no significant interaction was found between class formats and the term-end and referential examination scores. Analysis revealed no noticeable difference in the effectiveness of the class formats.Conclusion: Our previous study reported that TBL had higher efficiency than traditional style lecture. In the current study, there was no statistical difference in the examination score between flipped classroom and TBL. Therefore, we conclude that both styles are highly effective than traditional style lecture and constitute valid formats for clinical dental education.