著者
ティアニー ロバート 大﨑 晴美 Tierney Robert Osaki Harumi
出版者
名古屋大学大学院文学研究科附属「アジアの中の日本文化」研究センター
雑誌
JunCture : 超域的日本文化研究 (ISSN:18844766)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.28-41, 2015-03-27

In the early 20th century, Japanese writers, publicists, and politicians evinced a great deal of interest in Japan’s expansion toward the South Seas. In Nan’yō Yūki, Tsurumi Yusuke, a prominent advocate of expansion to the South, championed the mobilization of folklore to spark the interest of Japanese youth in the acquisition of overseas territories. Introduced to all school children from 1888 in elementary school readers, Momotarō was seen as a folk tale with particular relevance to the colonization of the South Seas. Nitobe Inazō thought of Momotarō as a pedagogical tool that could fire the imagination of Japan’s youth and spur them on to participate in colonial projects. In “Momotarō no mukashibanashi,” an essay published in 1907, he argued that the folktale expressed in allegorical form the irrepressible drive of the Japanese people to expand continuously toward the South. He placed particular stress on the geographical specificity of the folktale when he argued that the island of the ogres lay in the South Seas and that the treasures Momotarō brought back to Japan were the products of the tropics. Nearly twenty years after Nitobe’s essay was published, Akutagawa Ryūnosuke depicted Momotarō as a villain in a parody “Momotarō” that was published in the Sunday Mainichi in 1924. In this satire, Momotarō is a cruel invader who brutally attacks a group of humanized ogres living peacefully on an island paradise in the South Seas. At the end of this story, young ogres counterattack and fight to win the independence of their homeland. At the intersection of folklore, propaganda and parody, Momotarō emerges as a contested site for debating the Japanese imperial project in the South Seas and for defining self and other in the age of empire.
著者
イアン カラザース 南 隆太 吉原 ゆかり 清水 裕之 本橋 哲也 BRANDON Jim RIMER J. Thomas POWELL Brian TIERNEY Robert GOTO Yukihiro 呉 佩珍 松田 幸子
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2006

本研究では、日本の現代演劇の成立過程と現状を、上演テクストに注目して考察することで、日本現代演劇史を見直す視点を提供することを第一の目的として研究を行ってきた。現代日本演劇史において、西洋演劇が与えた影響や、日本演劇が西洋演劇に与えた影響を視野に収めることで、グローバルな視覚から世界演劇史に切り込むことが可能となった。本研究の最も大きな成果は、現代日本演劇史を上記のような視点から見直した結果としてのA History of Japanese Theatre『日本演劇史』の出版である。研究代表者は、3年間の研究を基に、研究分担者および研究協力者とともに演劇史の執筆を開始し、ケンブリッジ大学出版局との出版が決まっている。