著者
Fujiki Tsubasa Ikeda Kokolo Viennot Simon
出版者
Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
雑誌
2015 IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG)
巻号頁・発行日
pp.407-414, 2015
被引用文献数
3

A lot of research has been done on classical games such as Chess or Shogi, but not so much on more recent games such as turn-based strategy games, where the players can move multiple pieces at each turn. In this paper, we analyze the game components found in most strategy games, and propose a set of simple rules that could be used as a standard game for research on turn-based strategy games. We have implemented these rules in an open platform, and in the second part of the paper we compare four different Monte-Carlo search algorithms with this platform. Especially, we show the importance of distinguishing and handling differently tactical moves and attacking moves.
著者
池田 心 Viennot Simon
出版者
情報処理学会
雑誌
ゲームプログラミングワークショップ2012論文集
巻号頁・発行日
vol.2012, no.6, pp.47-54, 2012-11-09

ゲーム木探索手法の発展・評価関数の精度向上・計算機資源の増大に伴い,コンピュータ囲碁・将棋の棋力は多くのアマチュアにとって十分な強さに到達しつつある.一方で,人間プレイヤを楽しませたり指導するための学術研究はボードゲームではあまり行われていない.本稿では,人間プレイヤを楽しませるために必要と思われる要素技術を列挙することを第一の目標としたうえで,モンテカルロ碁を用いた場合のアプローチをいくつか紹介する.