著者
松岡 孝一 近藤 圭一郎 小林 芳隆 白石 茂智
出版者
The Institute of Electrical Engineers of Japan
雑誌
電気学会論文誌D(産業応用部門誌) (ISSN:09136339)
巻号頁・発行日
vol.121, no.11, pp.1176-1184, 2001-11-01 (Released:2008-12-19)
参考文献数
6
被引用文献数
1 6

In the conventional rail vehicle, traction motor is mounted on the truck frame, and the shaft torque is transmitted to the wheel set via flexible coupling and reduction gearing. The reduction gearing is effective to increase the torque, but gives rise to maintenance, noise and transmission loss. To overcome these problems and simplify the truck structure, we conceived an idea of wheel mounted direct drive traction motor system without the reduction gearing, and started the development.In this system, the traction motor is required to produce more torque and reduce the mass. So we introduced permanent magnet synchronous motor for the first time in the rail vehicle. Here, we propose fundamental structures of the wheel mounted direct drive traction motors, and present a prototype wheel mounted traction motor model, which is manufactured by trial as the first step of the development. We overcame the problem of temperature rise of permanent magnet, through analysis and improvement of the magnetic structure.

言及状況

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https://t.co/lGMSp3z0ad アウタロータ形の鉄道の駆動モータ、永久磁石同期、車輪付き。の研究、2001年。 実用化されたかどうかはわからないけど。
@ohnuki_tsuyoshi 台車の蛇行動は一つの制約になってくるのですね。 鉄道総研の狭軌250km/hのためのNEXT250を調べてみたら、車軸一体型電動機の搭載など実に斬新な構造ですね。小径車輪のあたりはSE車の思想を受け継いでる感じもします。 https://t.co/NQWsDKDPF9
実のところ、本邦で狭軌で200㎞/h以上を目指した技術開発は鉄道総研が20年ほど前にやってた「NEXT250」計画ぐらいで、これも要素技術開発レベルだった。一例。 https://t.co/6GF5yIs47O よく見ると、狭軌200km/h以上の実現には、(ミニ新幹線とは真逆の)更なる低重心化が必須と考えられていたっぽい。

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