著者
伊藤 崇達 神藤 貴昭
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.74, no.3, pp.209-217, 2003-08-25 (Released:2010-07-16)
参考文献数
32
被引用文献数
18 7

The two main purposes of the present study were to construct the self-motivational strategies scale for junior high school students, and to examine the validity of the scale. In the first study, from the result of factor analysis on the data of 449 students, eight subscales were constructed, and differences in subscale scores between grades were found. In the second study, the relationships among eight self-motivational strategies, four types of motivation, academic stress coping strategies and appraisal of academic stressors were examined. It was shown that different aspects of students' self-motivational strategy were differentially related to their academic motivation and the use of some stress coping strategies. In addition, covariance structure analysis was carried out to investigate the validity of the scale. The results supported the construct validity of all but one of the subscales.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (3 users, 4 posts, 3 favorites)

@asakon__ なお、私がながら方略を取り入れた生徒の振り返りを読んだところでは、「音楽に気を取られてしまう」「リラックスして取り組める」など、賛否両論でした。 参考文献 https://t.co/LJzsvuIGh8 (2/2)
@oSoJ716VS8w8srR なお、私がながら方略を取り入れた生徒の振り返りを読んだところでは、「音楽に気を取られてしまう」「リラックスして取り組める」など、賛否両論といったところでした。 参考文献 https://t.co/xGBVM9xKo5 (2/2)
読もうとしてたやつ英語じゃなくて日本語だった笑 ちなみに呼んだのはこれ↓ https://t.co/FsA5dESUaH https://t.co/DhfAU7u7Fn
【論文】伊藤・神藤 (2003) 中学生用自己動機づけ方略尺度の作成/動機づけ調整方略の尺度を作成し、動機づけや学業ストレスとの関連を調べた研究。想像方略、めりはり方略、内容方略、整理方略、社会的方略は、報酬方略、負担軽減方略、ながら方略より効果が強いことが示唆。 https://t.co/txyKhnYX7W

収集済み URL リスト